• بررسی مفاهیم تربیتی در علوم ادبی با تکیه بر کلیله و دمنه

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/11
    • تعداد بازدید: 237
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی مفاهیم تربیتی در علوم ادبی با تکیه بر کلیله و دمنه

    یکی از مسائل قابل تامل در حوزۀ تعلیم و تربیت بررسی مسائل تربیتی در کتب ادبی است؛ که این کتاب ها، مفاهیم اخلاقی و تربیتی را از طریق داستان، ضرب المثل و دیگر مولفه های ادبی به مخاطبان خویش انتقال داده اند. و کتاب کلیله و دمنه جز کتاب های است که در آن مولفه های تربیتی به وضوح در کل آن مشهود است.

    و درباره مفاهیم تعلیم و تربیت در امثال این کتابها می توان گفت که:1- بسیاری از تعالیم فرهنگ اسلامی - ایرانی در علوم ادبی نهفته است و این کتابها بهترین گزینه در امر آموزش به ویژه فرهنگ ملّی به حساب می آیند. 2- رشد و تعالی تربیتی انسان و ایجاد مدینه فاضله و روحّیه نشاط و همبستگی سازمانی و بهبود خصایص انسانی به کمک علوم ادبی بهتر صورت خواهد گرفت. 3- آموزش و پرورش کودکان با ادبیات نمایشی و به کمک زبان حیوانات آسانتر انجام خواهد گرفت. 4- زبان داستانی در واقع بهترین زبان و روشی غیر مستقیم و اثرگذار برای انتقال مفاهیم به متربیّان است.

    پایه های اصلی نظریه های تربیتی شامل 49 مفهوم با کدگذاری باز، و در قالب 16 مولّفه با کدگذاری محوری به انجام رسیده است. این مقاله از پژوهش های بین رشته ای در حوزه تعلیم و تربیت است که به روش تحلیلی کیفی صورت پذیرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها