• اثر خودکارآمدی و رفتار شهروندی سازمانی بر نظارت مبتنی بر سوءاستفاده بر تسهیم دانش

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/17
    • تعداد بازدید: 127
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثر خودکارآمدی و رفتار شهروندی سازمانی بر نظارت مبتنی بر سوءاستفاده بر تسهیم دانش

    هدف اصلی بررسی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی و خودکارآمدی بر تسهیم دانش کارکنان باتوجه به نقش میانجی نظارت مبتنی بر سوءاستفاده است. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا، توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر تمامی کارکنان آموزش پرورش شهر کرج بوده است. حجم نمونه بر اساس جدول فرمول کوکران 201 نفر تخمین زده شده که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند.

    ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش با استفاده از چهار پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ولندری و معافی (2021)، خودکارآمدی بندورا (1997)، تسهیم دانش کادروسمن و بنیامین (2021) و نظارت مبتنی بر سوءاستفاده ولندری و معافی (2021) در زمینه متغیرهای تحقیق می باشد.

    روایی پرسشنامه توسط خبرگان و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82 / 0 برآورد شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اموس استفاده شده است. نتایج نشان می دهند که تاثیر منفی معنادار بین خودکارآمدی و رفتار شهروندی سازمانی بر نظارت مبتنی بر سوءاستفاده وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی و رفتار شهروندی سازمانی، اثر معنادار غیرمستقیمی بواسطه نظارت مبتنی بر سوءاستفاده بر تسهیم دانش دارد. بدان معنا که هرچه خودکارآمدی و رفتار شهروندی سازمانی بالاتر باشد، نظارت مبتنی بر سوءاستفاده کمتر است که موجب بهبود تسهیم دانش در کارکنان سازمان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها