• بررسی تاثیر شیوه های مدیریت ایمنی محل کار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان از طریق ناامنی شغلی و ریسک درک شده در طول همه گیری covid-19 (مورد مطالعه: اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/18
    • تعداد بازدید: 98
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی تاثیر شیوه های مدیریت ایمنی محل کار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان از طریق ناامنی شغلی و ریسک درک شده در طول همه گیری covid-19 (مورد مطالعه: اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان)

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر شیوه های مدیریت ایمنی محل کار بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان از طریق ناامنی شغلی و ریسک درک شده در طول همه گیری covid-19 (مورد مطالعه: اداره کل آموزش وپرورش استان خوزستان) می باشد. روش تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت (توصیفی – پیمایشی- علی ) می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان می باشند.

    با توجه به حجم بالای جامعه (بالای 10000 کارمند) حجم نمونه به استناد جدول مورگان برابر با 384 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی ساده مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسش نامه استاندارد (وان وو و همکاران، 2022)، شامل 46 سوال بود. روایی پرسش نامه توسط روایی صوری، آزمون روایی همگرا و واگرا تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برای تمامی متغیرها بیشتر از 7 / 0 بدست آمده است.

    از روش های آمار توصیفی (با استفاده از نرم افزار spss ) و آمار استنباطی (با استفاده از نرم افزار pls ) برای تحلیل داده ها استفاده شد. یافته ها حاکی از تایید همه فرضیه ها و برازش مناسب مدل پژوهش است و نتایج نشان داد که در حقیقت، کووید 19 باعث خسارات اقتصادی و اجتماعی در سطح جهانی شد، که ممکن است کارکنان را به این باور برساند که اگر همه گیری طولانی تر ادامه یابد، اکثر سازمانها در آینده با مشکلات اقتصادی و اجتماعی مواجه خواهند شد.

    این امر می تواند منجر به تهدیدی برای مشاغل مخصوصا آموزش و پرورش شود، این ناهماهنگی ممکن است با شرایط فعلی، ریسک درک شده بیشتری را ایجاد کند. با این حال، اگرچه ممکن است کارمندان احساس کنند که شرایط کاری از نظر مادی و روانی به دلیل کووید 19 بدتر شده است، ولی کارمندان می توانند همچنان رفتار شهروندی سازمانی خود را مانند قبل حفظ کرده و شغل خود را حفظ نمایند، زیرا حفظ یک رفتار شهروندی سازمانی ممکن است از دیدگاه فردی، یک مزیت رقابتی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها