• بررسی رابطه بین کارایی سرمایه فکری و ساختار سرمایه با توجه به نقش ریسک و سودآوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/18
    • تعداد بازدید: 104
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی رابطه بین کارایی سرمایه فکری و ساختار سرمایه با توجه به نقش ریسک و سودآوری

    در جامعه دانش محور امروزی، سرمایه فکری به تدریج به عنوان یک دارایی راهبردی حیاتی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا تقلید از آن ارزشمند، کمیاب و سخت است و از این رو منبع مزیت رقابتی است. در حالی که مجموعه گسترده ای از ادبیات در مورد تاثیرات سرمایه فکری بر عملکرد شرکت وجود دارد، رابطه بین سرمایه فکری و ساختار سرمایه نسبتا ناشناخته است. با این حال، به طور گسترده ای مشخص شده است که ساختار سرمایه شرکت به کیفیت دارایی های شرکت بستگی دارد. یکی از عواملی که می تواند بر ساختار سرمایه شرکت ها تاثیرگذار باشد، سرمایه فکری شرکت ها است.

    لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه بین کارایی سرمایه فکری و ساختار سرمایه با توجه به نقش ریسک و سودآوری است. در راستای هدف پژوهش، سه فرضیه تدوین شد. جهت آزمون این سه فرضیه با استفاده از روش حذف سامانمند، نمونه ای متشکل از 105 شرکت از بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی پنج ساله بین سالهای 1395 لغایت 1399 انتخاب گردید. برای تجزیه و تحلیل دادها و آزمون فرضیه ها از مدلهای رگرسیون چند متغیره به روش دادهای ترکیبی استفاده شد.

    نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که کارایی سرمایه فکری رابطه منفی با ساختار سرمایه (اهرم مالی) شرکت دارد. همچنین نتایج نشان داد که ریسک شرکت ارتباط بین کارایی سرمایه فکری و ساختار سرمایه شرکت را تعدیل می کند. سایر نتایج نشان داد که سودآوری شرکت ارتباط بین کارایی سرمایه فکری و ساختار سرمایه شرکت را تعدیل نمی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها