• بررسی نقش ذهن آگاهی برکارکردهای اجرایی و تحمل پریشانی (مورد مطالعه : افراد مبتلا به اختلال وسواسی فکری در شهر مهاباد)

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/22
    • تعداد بازدید: 144
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی نقش ذهن آگاهی برکارکردهای اجرایی و تحمل پریشانی (مورد مطالعه : افراد مبتلا به اختلال وسواسی فکری در شهر مهاباد)

    هدف از پژوهش حاضر « بررسی نقش درمان ذهن آگاهی بر کارکردهای اجرایی و تحمل پریشانی (مورد مطالعه: افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری» می باشد، روش این تحقیق از نوع روش توصیفی – همبستگی بود، جامعه آماری این پژوهش، همه بیماران مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری شامل 2000 نفر در شهر مهاباد بود. که بر طبق آخرین آمار به عمل آمده از کلینیک های شهر محاسبه گردید که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و از طریق معادله کوکران تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.

    و داده ها با استفاده پرسشنامه های ذهن آگاهی بایر و همکاران (2005) و مقیاس تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2006)، مقیاس نقش نقایص کارکردهای اجرایی کلیف و برونر (2004) و مقیاس علائم اختلال وسواسی – اجباری فوآ و همکاران (2003). جمع آوری شد. داده ها با استفاده از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: نتایج آزمون فرضیات نشان داد که طبق ضرایب بتای بدست آمده مولفه های ذهن آگاهی، کارکرد اجرایی و مولفه های تحمل پریشانی بیشترین تاثیر را در اختلال وسواسی اجباری را در بین بیماران داشتند. نتایج آزمون فرضیات در سطح (p<0.05) به روش رگرسیون نشان داد که این متغیرها توانسته اند که 38 درصد از واریانس اختلال وسواسی اجباری را در بین بیماران مبتلا به اختلال وسواسی اجباری را تبیین کنند. نتیجه گیری: به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بین متغیرهای کارکردهای اجرایی، ذهن آگاهی و تحمل پریشانی با اختلال وسواسی – اجباری رابطه معنی داری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها