• اثربخشی آموزش برنامه هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه، کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/26
    • تعداد بازدید: 117
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثربخشی آموزش برنامه هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه، کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر

    پیشرفت هر جامعه ای درگرو توجه به وضعیت هیجانی و تحصیلی دانش آموزان آن جامعه به عنوان آینده سازان جامعه می باشد و این درحالی است که در ایران آمارها حکایت از افزایش مشکلات تحصیلی و افت تحصیلی در بین فراگیران دارد. لذا این پژوهش با هدف« بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مشارکت فعال در مدرسه، کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی دانش آموزان پسر «انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.

    تمامی دانش آموزان پسر مشغول به تحصیل در دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1400 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. از بین آنها با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر که واجد ملاک های شرکت در مطالعه بودند، انتخاب و در دو گروه 15 نفری تقسیم شدند.

    برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مشارکت فعال در مدرسه (وانگ و همکاران، 2011)، پرسشنامه کمک طلبی تحصیلی (ریان و پنتریچ، 1997 ) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر و همکارن، 1982) استفاده گردید. برای تحلیل داده ها علاوه بر آمار توصیفی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه هوش هیجانی در مرحله پس آزمون در آزمودنی های گروه آزمایش منجر به بهبود نمرات مشارکت فعال در مدرسه شده است اما در نمره مشارکت در مدرسه آزمودنی های گروه کنترل تغییر محسوسی مشاهده نشد.

    همچنین، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که در مرحله پسآزمون بین میانگین نمره کل کمک طلبی تحصیلی و احساس کارآمدی آزمودنی های دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اثرات مثبت آموزش هوش هیجانی توصیه می شود معلمان و مدرسان تعلیم و تربیت با آموزش این شیوه در مدارس و ایجاد شرایط مناسب برای رشد هیجانی و تحصیلی فرصت های بیشتری را برای افزایش عملکرد تحصیلی در دانش آموزان فراهم کنند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها