• پیش بینی سرسختی روان شناختی بر اساس هوش هیجانی و خلاقیت در روان درمانگران شهر تهران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/28
    • تعداد بازدید: 113
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    پیش بینی سرسختی روان شناختی بر اساس هوش هیجانی و خلاقیت در روان درمانگران شهر تهران

    پژوهش حاضر به دنبال پیش بینی سرسختی روان شناختی بر اساس هوش هیجانی و خلاقیت در روان درمانگران شهر تهران می باشد. جامعه پژوهش حاضر کلیه روان درمانگران شهر تهران در سال 1401 می باشند که از میان آنها تعداد 100 نفر (50 نفر مرد و 50 نفر زن) به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به تکمیل پرسشنامه ها اقدام نمودند. برای سنجش خلاقیت از پرسشنامه کوتاه شده خلاقیت رندسیپ و برای ارزیابی هوش هیجانی از مقیاس هوش هیجانی گلمن و برای سنجش سرسختی روان شناختی از مقیاس سرسختی روان شناختی اهواز استفاده شده است.

    در این پژوهش از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه برای تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که سرسختی روان شناختی با خلاقیت و هوش هیجانی در سطح 0.05 رابطه مثبت ومعناداری دارد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی 3 درصد و خلاقیت 4 درصد از تغییرات سرسختی روان شناختی را پیش بینی می کند. در تبیین نتایج حاصل می توان بیان کرد که سرسختی روان شناختی در حفظ سلامت جسمی و روانی افراد در رویارویی با فشارهای زندگی به عنوان سپر دفاعی عمل می کند.

    این خصوصیت در افرادی که به عنوان درمانگر در مراکز روان درمانی فعالیت دارند بسیار با اهمیت است به دلیل تعامل با افرادی دارای اختلالات روانی درمانگران برای حفظ سلامت روانی و جسمانی می بایست از این خصوصیت برخوردار باشند. درمانگران با بسط خطوط فکری و روابط میان فردی با استفاده از خلاقیت هیجانی تعامل مناسب تری با مراجعان خود دارند و این تعامل مثبت سبب بهبود فرایند درمان شده و همچنین با توجه به رابطه ای که خلاقیت با سرسختی روان شناختی دارد می توان سلامت روانی و جسمانی بالاتری را در درمانگران با خلاقیت بالاتر انتظار داشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها