• وضعیت اضطراب ناشی از همه گیری کووید 19 در موج های متاخر آن در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/03
    • تعداد بازدید: 114
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    وضعیت اضطراب ناشی از همه گیری کووید 19 در موج های متاخر آن در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

    مقدمه: اضطراب و استرس به طور فزاینده ای پدیده های نگران کننده در جامعه ما هستند که پیامدهای جدی بر سلامت جسمی و روانی دارند. این پیامدها ممکن است به ویژه در زیر گروه های جمعیتی خاص، مانند دانشجویان دانشگاه، ویرانگر باشد. هدف از این مطالعه تعیین سطوح اضطراب ناشی از همه گیری کرونا ویروس در موج ششم و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی رشت بود.

    روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی– مقطعی انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه مجازی اطلاعات دموگرافیک و مقیاس اضطراب کرونا(علی پور، 2020 ) جمع آوری شد. 240 دانشجوی پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد رشت در بازه زمانی اردیبهشت تا تیر 1401 به صورت نمونه گیری داوطلبانه از بین دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته ها در این مطالعه شرکت داشتند. تحلیل داده ها به وسیله آزمون های آماری آنوای یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی مستقل با نرم افزار spss نسخه 23 انجام گردید .

    نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات اضطراب ناشی از بیماری کووید- 19 در کل دانشجویان، 30 / 6 ± 30 / 28 بود. نمره کسب شده در دانشجویان دو گروه از نظر اماری تفاوت معنی داری را نشان نداد .(p=0/74) بطور کلی نیز 3 / 88 % اضطراب متوسط و 10% اضطراب شدید را عنوان کردند. در مطالعه حاضر اکثریت غالب دانشجویان اطلاعات خود را در زمینه بیماری کرونا از فضای مجازی بدست آورده بودند. میانگین نمره اضطراب در دانشجویان غیر بومی بیشتر بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود ( p =0/01) اما بین متغیر سن، محل سکونت و ترم تحصیلی با اضطراب ارتباط آماری معنی دار مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: با توجه به اهمیت حفظ نیروی درمانی آینده کشور و سالم نگه داشتن این قشر به عنوان افرادی که حافظان سلامت و تندرستی اعضای دیگر جامعه خواهند بود، ضرورت دارد میزان اضطراب در آنها کاهش یافته و گام هایی در جهت حفظ و ارتقای سلامت روان آنها برداشته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها