• اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/05
    • تعداد بازدید: 144
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی

    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی- پایه ششم - در سال تحصیلی 1400 - 1399 به اجرا در آمد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است. نمونه این پژوهش 30 نفر شامل 15 نفر گروه کنترل و 15 نفر گروه آزمایش که دارای نمره پایین در پرسشنامه مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی بودند، انتخاب شدند.

    نمونه گیری به روش خوشه ای صورت گرفت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از دو پرسشنامه اخلاق تحصیلی گل پرور (1387) و مسئولیت پذیری در خانه و مدرسه کردلو (1389) بهره گرفته شده است. دانش آموزان گروه آزمایش در یک پروتکل درمانی 12 جلسه ای در معرض آموزش هوش اخلاقی قرار گرفتند. داده های به دست آمده از پس آزمون و پیش آزمون با نرم افزار spss و روش آماری تحلیل کوواریانس تحلیل شدند.

    نتایج تحلیل نشان داد که آموزش هوش اخلاقی بر مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دانش آموزان دختر تاثیر دارد ( p <0.05). با توجه به تفاوت معنی دار مسئولیت پذیری و اخلاق تحصیلی در دو گروه، تقویت هوش اخلاقی می تواند در بهبود مسئولیت پذیری و رفتار تحصیلی مبتنی بر اخلاق موثر واقع شود. در واقع یافته ها اهمیت گنجاندن برنامه های تقویت هوش اخلاقی در برنامه های تربیتی مدارس را نشان می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها