• تحلیل سیاست های پلیسی در پرتو رویکرد مدیریت گرایی کیفری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/09/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/06
    • تعداد بازدید: 164
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02166979526

    تحلیل سیاست های پلیسی در پرتو رویکرد مدیریت گرایی کیفری

    پلیس مانند سایر نهادهای نظام عدالت کیفری، در دهه های اخیر با فقدان کارآیی و اثربخشی مواجهه شده است. این امر به نوبه خود منجر به کم رنگ شدن اعتماد عمومی و مشروعیت این نهاد در نزد افکار عمومی کشورهای مختلف شده است. بنابراین ضرورت اصلاح پلیس امری است که از دهه 1980 تحت لوای الگوی مدیریت گرایی به رسمیت شناخته شده و سیاستها، راهبرد ها و برنامه های پلیسی را متحول کرده است.

    اندیشه مدیریت گرایی که بر مبنای مفاهیمی همچون مشتری مداری، مشارکت بخش خصوصی، ارزیابی عملکرد، مدیریت مشارکتی، صرفه جویی و ... استوار است به سیاست های پلیسی ایران نیز راه یافته است. هدف از این مقاله، تحلیل رویکرد مدیریت گرا در سازمان پلیس ایران با روش توصیفی- تحلیلی و از طریق جمع آوری اطلاعات به روش نمونه پژوهی است.

    نتایج این تحلیل حاکی از وجود جلوه های مدیریت گرایی در پلیس ایران است. این جلوه ها دربردارنده کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در این سازمان، مشارکت بخش خصوصی در تامین امنیت و پلیس های تخصصی است به علاوه، این رهیافت شاخص های موفقیت، چشم انداز ماموریت و اهداف، تجدید ساختار اداری پلیس و تدوین الگوی استاندارد ارزیابی و مدیریت عملکرد را مورد تاکید قرار می دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم