• تاثیر احساسات سرمایه گذاران و نرخ سود سپرده بانکی بر نسبت قیمت - سود در بازار بورس اوراق بهادار تهران

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/09/29
    • تعداد بازدید: 120
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    تاثیر احساسات سرمایه گذاران و نرخ سود سپرده بانکی بر نسبت قیمت - سود در بازار بورس اوراق بهادار تهران

    مقاله حاضر به بررسی تاثیر احساسات سرمایه گذاران و نرخ سود سپرده بانکی بر نسبت قیمت - سود در بازار بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است جامعه آماری عبارتست از منتخب شرکت های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران که تعداد 114 شرکت به عنوان جامعه غربالگری شده به عنوان جامعه آماری نهایی مقاله طی دوره زمانی 1391 - 1397 انتخاب شده است. تخمین مدل در سه گروه شرکت صورت پذیرفت. مدل نسبت قیمت به سود در شرکتهای منتخب بورسی در به سه صورت مورد تخمین قرار گرفت.

    کل 114 شرکت منتخب مورد مطالعه، شرکتهای منتخب با نسبت قیمت به سود بالا و شرکت های منتخب با نسبت قیمت به سود پایین. بنابراین تخمین مدل در سه حالت مختلف صورت پذیرفت. نتایج تخمین مدل در هر سه گروه شرکت نشان از تاثیر منفی احساسات سرمایه گذار بر نسبت قیمت به سود داشت که البته این اثر گذاری برای شرکت های با نسبت قیمت به سود پایین در سطح اطمینان 90 درصد معنا دار بود.

    همچنین تاثیر منفی و معنی دار نرخ سود سپرده بانکی بر نسبت قیمت به سود در هر سه گروه شرکت پذیرفته شد. همچنین متغیرهای نرخ بازده مورد انتظار و رشد فروش سالیانه شرکت نیز بر نسبت قیمت به سود داری تاثیر مثبت و معنی دار بود و متغیر افشای اطلاعات مالی بر نسبت قیمت به سود در هر سه گروه شرکت دارای تاثیر معنی دار بر نسبت قیمت به سود نبود .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها