• واکاوی مفاهیم و نظریات کمال گرایی و نقش پیامدهای آن در جامعه

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/10/07
    • تعداد بازدید: 83
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    واکاوی مفاهیم و نظریات کمال گرایی و نقش پیامدهای آن در جامعه

    هدف پژوهش حاضر واکاوی مفاهیم و نظریات کمالگرایی و نقش پیامدهای آن در جامعه می باشد. کمالگرایی صفت شخصیتی است که با استانداردهای بسیار بالایی از عملکرد و نگرانی در مورد اشتباهات و پیامدهای اجتماعی کامل نبودن و بدین صورت به عنوان مفهومی چندبعدی مشخص می شود. ابعاد گوناگون کمالگرایی دو بعد گسترده تر را منجر می شوند: تلاش های کمال گرایانه و نگرانی های کمال گرایانه. نگرانی در مورد اشتباه ها جنبه منفی و سازش نایافته کمال گرایی است از سوی دیگر، تمایل به نظم و سازماندهی و معیارهای فردی جنبه ساز شیافته کمال گرایی است.

    روش پژوهش در این بررسی مرور بهترین شواهد و مطالعات کتابخانه ای و با استفاده از نظریات و پیشینه های تحقیقاتی در رابطه با کمال گرایی می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که کمال گرایان سازگار نسبت به ناسازگار از شیوه های مقابله سازگارانه تر استفاده می کنند، تنظیم هیجانی و انسجام عملی بهتری از خود نشان می دهند بعد ناسازگارانه نگرانی های افراطی کمال گرایانه می تواند افراد را از طریق موقعیت های اجتماعی، شناخت های اجتماعی، و شیوه های مقابله ناکارامد آسیب پذیر کند از سویی، افراد کمال گرا ارزش شخصی خود را معادل تحقق معیارهای آرمانی و غیرواقع بینانه می دانند.

    کمال گرایی، از طریق سلطه بایدهای غیرواقع بینانه، هیچ اشتباه یا شکستی را برنمی تابد و نمی پذیرد و فرصتی برای کسب رضایت از موفقیت های نسبی نیز به فرد نمی دهد. کمال گرایی، از طریق ویژگی هایی مانند انتظارات غیرواقع بینانه، عدم پذیرش محدودیتهای شخصی و انعطاف ناپذیری باعث می شود که فرد نتواند از تلاش های دشوار خود لذت ببرد و از عملکرد شخصی احساس رضایت کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها