• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/10/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/11/10
    • تعداد بازدید: 115
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09103159821

    مطالعه تطبیقی پارچه های صفوی و عثمانی

    هنر پارچه بافی و طراحی پارچه، به دلیل کاربرهای مهمش در زندگی انسان، همواره مورد توجه بوده است. پادشاهان منسوجات فاخردر ابعاد مختلف زندگی استفاده کرده و از آن ها در جهت نمایش تجمل و ابهت حکومت خویش استفاده کرده اند. دو سلسه هم عصر صفوی و عثمانی نیز در اثر حمایت و توجه خاص پادشاهانشان به اینهنر موفق به تولید پارچه هایی فاخر گشتند. این پارچه ها دارای شباهت ها و تاثیرپذیری های متقابل از نظرنقوش و رنگ های مورد استفاده هستند.

    هر چند به دلیل مسائل فرهنگی-مذهبی واجتماعی تفاوت هایی نیز در این آثار دیده می شود هنر پارچه بافی در دوران صفوی، که با حمایت های شاهان صفوی پیشرفت زیادی به دست آورده، دوران صفوی عصر طلایی هنر ایران نامیده شده است. در این پژوهش با بررسی به هنر پارچه بافی ایران عهد صفوی، تاثیرگذاری و یا تاثیر پذیری آن با یکی از تمدن های هم عصرش یعنی تمدن عثمانی، به صورت تظبیقی بررسی شود.

    محور اصلی این پژوهش طرح ها ونقش های بافته شده، در پارچه های صفویو عثمانی است، برهمین مبنا، ابتدا، ویژگی ها و شیوه های پارچه بافی صفوی و عثمانی را بررسی کرده. با دسته بندی طرح ها و نقوش بافته شده، آنها را به سه گروه : نقوش گیاهی، نقوش خطی و یا خط نگارها و نقوش انسان و حیوان تقسیم می کنیم. پارچه های بدست آمده از این دو دوره را بررسی می کنیم. اهداف این پژوهش: بررسی نقش مایه های و طرح ها بافته شده، پارچه های صفوی و عثمانی، و توصیف، تحلیل و تطبیق نقوش. پاسخ به سوالات این پژوهش: 1 - چه نوع طرح ها و نقوشی در پارچه ها یصفوی و عثمانی به کاربرد داشته اند. 2 -آیا طراحی و نقوش پارچه های صفوی و عثمانی از یکدیگر تاثیر پذیرفته اند؟

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها