• بررسی تاثیر جهت شیب بر ترکیب گونه های گیاهی ( مطالعه موردی: مراتع رشوانلو، استان خراسان شمالی، ایران)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/11/23
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/12/07
    • تعداد بازدید: 110
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09142959557

    بررسی تاثیر جهت شیب بر ترکیب گونه های گیاهی ( مطالعه موردی: مراتع رشوانلو، استان خراسان شمالی، ایران)

    عوامل فیزیوگرافیک از جمله جهت شیب از مهمترین عوامل موثر بر ترکیب جامع گیاهی بشمار می روند و بررسی تاثیرات آنها بر ترکیب جواع گیاهی اطلاعات ارزشمندی را برای محققین فراهم می کند. در این تحقیق ترکیب گیاهی دو جامعه گیاهی در جهت شمالی و جنوبی مراتع روستای رشوانلو از توابع شهر بجنورد در استان خرسان شمالی مورد مقایسه قرار گرفتند.

    نمونه برداری پوشش گیاهی در فصل رویشی 1401 و با استفاده از 20 پلات 1×1 متر مربعی با طرح سیستماتیک تصادفی انجام شد. تجریه و تحلیل آماری با استفاده از روش های آنالیز چند متغیر رج‏بندی مقیاس بندی چندبعدی غیرمتریک (nmds) و تحلیل خوشه بندی انجام پذیرفت. نتایج نشان داد که آزمون nmds دارای سطح اطمینان بالایی بوده و مقدار استرس (خطای آزمون) در کلاس خیلی خوب (stress=0.0739) قرار دارد.

    بر اساس نتایج آزمون nmds، موقعیت قرار گیری واحدهای نمونه در راستا محور اول دارای قابلیت تفکی مناسبی بوده در حالی که در راستای محور دوم تفکیک مناسبی وجود نداشت. بررسی آمرای وجود اختلاف معنی دار بین ترکیب دو جهت شمالی و جنوبی نشان داد که تنها در راستای محور اول اختلاف معنی داری (p-value = 0.0124) در ترکیب گیاهی جامعه شمالی و جنوبی وجود دارد. همچنین نتایج آزمون خوشه بندی نشان داد که دو جامعه گیاهی موجود در جهت شمالی و جنوبی بر اساس ترکیب گیاهی آنها از یکدیگر قابل تمایز هستند. نتایج این تحقیق نشان داد که جهت جغرافیایی تاثیر معنی داری بر ترکیب گیاهی جوامع داشته و در نظر گرفتن تاثیر آن نقش مهمی در تجزیه و تحلیل جوامع گیاهی در مناطق کوهستانی دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها