• تاثیر انعطاف پذیری معماری پلتفرم بر عملکرد رقابت پذیری با نقش میانجی فرایند تجارت الکترونیک و مشارکت زنجیره تأمین (مورد مطالعه: دیجی کالا)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1402/04/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1402/08/15
    • تعداد بازدید: 86
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09033845167

    این پژوهش که با هدف « انعطاف¬پذیری معماری پلتفرم بر عملکرد رقابت¬پذیری با نقش میانجی فرایند تجارت الکترونیک و مشارکت زنجیره تأمین در پلتفرم دیجی کالا» انجام گرفته است؛ از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی با ماهیت کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت هایی است که با استفاده از فناوری های تجارت الکترونیک، با تامین کنندگان، توزیع کنندگان و مشتریان تعامل دارند حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید و برای نمونه¬گیری از روش در دسترس استفاده شد و در نهایت 384 شرکت به عنوان نمونه آماری انتخاب شد.

    ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه ای استاندارد برگرفته از منابع معتبر برای متغیرهای انعطاف پذیری معماری پلتفرم، مشارکت زنجیره تامین، فرایند تجارت الکترونیک، عملکرد رقابت پذیری از منبع ژو و همکاران (2020) و اعتماد آنلاین از منبع لو و همکاران (2020) بود که برای اندازه گیری روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر 844/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای spss26 و smart pls3 انجام شد. برای بررسی نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای آزمون فرضیات از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد در وبسایت فروشگاهی دیجی کالا انعطاف پذیری معماری پلتفرم بر فرایند تجارت الکترونیک و مشارکت زنجیره تامین تاثیرگذار بود؛ فرایند تجارت الکترونیک و مشارکت زنجیره تامین بر عملکرد رقابت پذیری تاثیر داشت؛ همچنین فرایند تجارت الکترونیک در رابطه بین انعطاف پذیری معماری پلتفرم و عملکرد رقابت پذیری نقش میانجی را ایفا نمود. ولی انعطاف پذیری معماری پلتفرم بر عملکرد رقابت پذیری تاثیر نداشت و نهایتاً نیز انعطاف پذیری معماری پلتفرم بر عملکرد رقابت پذیری با توجه به نقش میانجی مشارکت زنجیره تامین تاثیر نداشت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها