• میزان تطبیق محتوای برنامه های آموزش مدون گروه رادیولوژی با نیاز مشمولین آموزش مداوم استان مرکزی 1387

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 649
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: ضرورت بازنگری مستمر در برنامه های آموزش مداوم و روزآمد کردن اطلاعات پزشکان متناسب با نیازهای جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تطبیق محتوای برنامه آموزشی مدون گروه رادیولوژی با نیازهای آموزشی مشمولین مداوم انجام شد.

    روش کار: در این پژوهش مقطعی در سال 1387 دیدگاه های 40 نفر از پزشکان مشمول قانون آموزش مداوم که برای شرکت در برنامه مدون ثبت نام کرده بودند. از طریق پرسش نامه ای با مقیاس لیکرت در بیش از 30 عنوان آموزشی جمع آوری گردید. قبل از اجرا برنامه آموزشی اولویت های آموزشی نیازسنجی و بعد از اجرا میزان پوشش و تطابق نیازها با محتوای برنامه ارائه شده بررسی شد.

    نتایج: بیشترین نیاز آموزشی اندیکاسیون درخواست عکس قفسه سینه با میانگین 4.21 و کمترین نیاز ام.آر.ای مچ دست با میانگین 2.42 اعلام شد. پس از اجرای برنامه، بیشترین تطابق نیاز با محتوای آموزشی «اندیکاسیون درخواست ماموگرافی» (با میانگین 4.17) و کمترین تطابق ام.آر.ای شانه و مچ دست با میانگین 2.76 به دست آمد. هر چند همبستگی کلی بین نیاز و پوشش محتوای ارائه شده در هر دو قسمت اندیکاسیون درخواست و تفسیرگرافی ها وجود داشت ولی بر اساس اولویت نیازها نبود. ارتباط معنی داری بین سن پزشکان با نیازهای آموزشی وجود داشت (p<0.001). ولی در مورد جنس و سابقه خدمت این اربتاط معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: عدم پوشش کامل نیازها متناسب با اولویت های آموزشی اعلام شده از سوی مشمولان، توجه و تاکید بیشتر دبیران علمی و سخنرانان را بر تامین نیازها در قالب اهداف ویژه آموزشی طب می کند تا اثر بخشی آموزش های مداوم افزایش یابد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها