• اثر مصرف خوراکی سیر وحشی بر پاسخ انقباضی آئورت سینه ای موش صحرایی دیابتی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 540
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: با توجه به وجود شواهدی مبنی بر اثر ضد دیابتی سیر وحشی، اثر مصرف خوراکی این گیاه بر پاسخ انقباضی آئورت سینه ای در موش دیابتی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در این مطالعه تجربی- آزمایشگاهی 40 موش صحرایی نر به 5 گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با سیر وحشی، دیابتی، دیابتی تحت درمان با گیاه و تحت تیمار با گلیبن کلامید تقسیم بندی شدند. برای دیابتی کردن موش ها از استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم استفاده شد. دو گروه تحت تیمار با گیاه نیز پودر این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 1 درصد دریافت نمودند. میزان گلوکز سرم قبل از انجام کار و در هفته های 4 و 8 اندازه گیری شد. در پایان، پاسخ انقباضی حلقه های آئورت سینه ای به کلرور پتاسیم و نور آدرنالین مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تحت تیمار با گیاه در هفته های 4 و 8 به طور معنی دار کمتر از گروه دیابتی بود (به ترتیب (p<0.005, p<0.01. به علاوه حداکثر پاسخ انقباضی آئورت سینه ای به نورآدرنالین در گروه دیابتی تحت درمان با سیر وحشی به طور معنی دار کمتر از گروه دیابتی درمان نشده بود (p<0.05) و چنین کاهش معنی داری در مورد پاسخ انقباضی به کلرور پتاسیم مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: مصرف خوراکی سیر وحشی به مدت 2 ماه دارای اثر هیپوگلیسمیک در حد متوسط بوده و در کاهش دادن پاسخ انقباضی سیستم عروقی در موش های دیابتی موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها