• ارتباط نتیجه ی آزمون غربالگری دیابت حاملگی با استفاده از 75 گرم گلوکز خوراکی با عوارض نامطلوب دوران بارداری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به شیوع بالای دیابت حاملگی و اهمیت تشخیص به موقع آن برای پیشگیری از عوارض در مادر و جنین و نیز پژوهش اخیر در خصوص استفاده از 75 گرم گلوکز به جای 100 گرم در تشخیص دیابت حاملگی، مطالعه ی حاضر جهت بررسی رابطه ی تشخیص دیابت بر اساس آزمون تحمل گلوکز 75 گرمی با ایجاد عوارض در مادر و جنین طی سال های 81-1380 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: در این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی تعداد 450 نفر از زنان حامله، به روش آسان انتخاب شدند. تست تحمل گلوکز با 75 گرم گلوکز در بین هفته های 24 تا 28 حاملگی برای تمام افراد انجام شد و بر اساس معیارهای انجمن دیابت آمریکا افرادی انجام شد و بر اساس معیارهای انجمن دیابت آمریکا افرادی که دو یا بیش از دو نمونه ی قند پلاسمای غیرطبیعی داشتند به عنوان افراد حامله ی دیابتی مشخص شدند. سپس اطلاعات مربوط به پی آمدهای نامطلوب حاملگی شامل ناهنجاری های مادرزادی، ماکروزومی، پره اکلامپسی-اکلامپسی، زایمان زودرس و مرگ جنین از طریق مطالعه ی پرونده های پزشکی این افراد بعد از وضع حمل به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و آزمون های کای دو و دقیق فیشر استفاده شد.

    یافته ها: در این مطالعه 2.9 درصد از افراد آزمون غربال گری مثبت داشتند. هم چنین یک ارتباط معنی دار آماری بین آزمون غربال گری مثبت و نتایج زیان بار حاملگی شامل ناهنجاری های مادرزادی، ماکروزومی، پره اکلامپسی، اکلامپسی و زایمان زودرس وجود داشت (p>0.01). لیکن بین آزمون غربال گری مثبت با مرگ جنین ارتباط معنی داری وجود نداشت. علاوه بر این ارتباط معنی دار آماری نیز بین آزمون غربال گری مثبت با برخی مشخصات فردی مادر از قبیل: سن، وزن، نمایه ی توده ی بدنی، تعداد حاملگی، گلوکوزوری، سطح قند خون ناشتا و نیز سابقه ی زایمان زودرس، مرگ جنین و ماکروزومی وجود داشت (p=0.001). ارتباطی بین تاریخچه ی ناهنجاری در نوزادان قبلی و نیز تاریخچه ی دیابت حاملگی با آزمون غربال گری مثبت دیده نشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها