• بررسی تاثیر کپسول روغن ماهی بر دیسمنوره ی اولیه

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: با توجه به اهمیت و شیوع دیسمنوره در بین زنان و دختران سنین باروری وجود گزارشاتی مبنی بر تاثری روغن ماهی بر دیسمنوره، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روغن ماهی در درمان دیسمنوره ی اولیه دانشجویان شهر تهران در سال 1382 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی، بر روی 80 دختر دانشجوی مجرد و مبتلا به دیسمنوره ی اولیه که شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشتند انجام گرفت. ابتدا در طی یک سیکل قاعدگی پرسش نامه ای توسط نمونه های پژوهش در مورد مشخصات دموگرافیک، ورزش، عوامل استرس زا، استفاده از مسکن و شدت درد در اولین سیکل قاعدگی (با استفاده از نمودار سنجش درد) تکمیل شد. سپس افرادی که درد خفیف داشتند (درجه ی 0 تا 3 خط کش درد) از مطالعه حذف و بقیه در دو گروه متوسط (درجه ی 4 تا 7) و شدید (درجه ی 8 تا 10) بلوک بندی شدند. به تمام نمونه ها کپسول های 1 گرمی روغن ماهی به مقدار 2 گرم روزانه در دو دوز منقسم صبح و شب از روز 15 سیکل قاعدگی به مدت 45 روز متوالی تجویز شد. میزان مسکن و شدت درد در دو سیکل حین مصرف روغن ماهی و دو سیکل بعد از مصرف روغن ماهی به روش قبل توسط دانشجویان ثبت شد و تغییر وضعیت دیسمنوره ی متوسط و شدید با آزمون مک نمار و آزمون علامت مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین سنی افراد 22.1±2.52 سال بود. عوامل موثر بر شدت دیسمنوره ی قبل و پس از درمان اختلاف معنی داری نداشتند. فراوانی دیسمنوره ی شدید از 50 درصد قبل از درمان به 21.25 درصد (p=0.0001) بعد از درمان کاهش پیدا کرد. مصرف مسکن نیز بعد از درمان کاهش یافت. در ضمن عوارض جانبی نیز با مصرف روغن ماهی مشاهده نگردید. دیسمنوره ی شدید از 50 درصد در مرحله ی اول به 21.2 درصد بعد از درمان و پس از دو ماه پی گیری به 16.8 درصد کاهش یافت (p=0.0001).

    نتیجه گیری و توصیه ها: مصرف کپسول روغن ماهی با دوز دو گرم در روز به مدت 45 روز، سبب کاهش دیسمنوره ی اولیه می گردد. بررسی تاثیر بلند مدت رژیم دارویی به مدت 6 ماه توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها