• بررسی برخی شاخص های تن سنجی در ساکنین شهر زنجان و مقایسه ی آن با استانداردهای جهانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 645
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: آنتروپومتری یا ارزیابی تن سنجی رایج ترین روش اندازه گیری شاخص های رشد، در بدن انسان است، که امروزه به عنوان یکی از شاخص های پیش گو در مطالعات اپیدمیولوژیک، متابولیک و نیز بروز بیماری های مرتبط با چاقی مطرح می باشد. این مطالعه با هدف بررسی شاخص های تن سنجی در ساکنین شهر زنجان و مقایسه ی آن با استانداردهای جهانی انجام شده است.

    روش بررسی: این پژوهش بخشی از طرح جامع قلب سالم می باشد که در قالب طرح پیمایشی و به صورت مقطعی انجام گرفته است. تعداد 1821 نفر از ساکنین بالای 15 سال شهر زنجان در سال 1382 به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در این مطالعه شرکت کردند. پرسشنامه شامل اطلاعات فردی و اندازه های تن سنجی هر یک از واحدهای مورد پژوهش تکمیل گردید. شاخص های تن سنجی پس از محاسبه با نمودارهای استاندارد nchs مقایسه گردید. اطلاعات به دست آمده به کمک آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: میانگین وزن در مردان و زنان مورد مطالعه به ترتیب 61.7±11.8, 68.7±12.1 کیلوگرم و میانگین قد در مردان و زنان به ترتیب 156±7, 170±7 سانتیمتر بود، میانگین نمایه ی توده ی بدنی در مردان 23.7±3.9 و در زنان 25.4±4.9 کیلوگرم بر متر مربع بود 32.8. (p<0.05) درصد افراد دارای اضافه وزن و 12.5 درصد چاق بودند. ارتباط مستقیم و معنادار آماری بین متغیر نمایه ی توده ی بدنی با سن (r=0.36)، و وضعیت تاهل (r=0.39) و ارتباط معکوس و معنادار آماری بین متغیر نمایه ی توده ی بدنی و سطح تحصیلات (r=-0.18) مشاهده شد.

    نتیجه گیری: نظر به یافته های پژوهش و ابتلای درصد قابل توجهی از زنان به اضافه وزن، چاقی و چاقی شکمی، توجه به سبک زندگی افراد، به خصوص زنان در گروه های سنی مختلف پیشنهاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها