• تاثیر عصاره ی زعفران بر غلظت هورمون های lh, fsh و تستوسترون در موش سوری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 880
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: با توجه به استفاده ی وسیع از زعفران به عنوان چاشنی و رنگ در غذاها و کاربردهای درمانی این گیاه، تحقیقات اخیر نشان داده است؛ ترکیبات اصلی زعفران شامل کاروتنوییدهای کروسین، کروستین، پیکروکروسین و سافرانال موجب بروز تغییرات فیزیولوژیک در بخش های مختلف بدن می شود. هدف از تحقیق حاضر، تعیین اثرات احتمالی عصاره ی زعفران بر غلظت هورمون های lh, fsh و تستوسترون در موش سوری است.

    روش بررسی: به این منظور چهار گروه هشت تایی از موش های آزمایشگاهی کوچک نر بالغ مورد استفاده قرار گرفت. گروه کنترل نرمال سالین دریافت کرد و سه گروه دیگر سه دوز متفاوت (25، 50 و 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در 48 ساعت) از عصاره ی زعفران را به مدت 20 روز دریافت کردند. برای تعیین سطح سرمی lh, fsh و تستوسترون سنجش ایمونوآنزیمی به وسیله ی الایزا صورت گرفت.

    یافته ها: میانگین سطح سرمی fsh در گروه تجربی که 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در هر 48 ساعت عصاره ی زعفران دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت اما بین سایر گروه ها و گروه کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین سطوح سرمیlh  و تستوسترون نیز و در گروه تجربی 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم در 48 ساعت در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافت اما تفاوت مشخصی بین سایر گروه های تجربی و گروه کنترل مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج فوق نشان می دهد زعفران با تاثیر بر عملکرد درون ریز محور هیپوفیز- بیضه ممکن است در فعالیت های دستگاه تولیدمثل جنس نر در موش سوری تاثیر داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها