• تاثیر مشاوره با خانواده بر میزان فشارخون زنان مبتلا به پرفشاری خون

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1390/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1390/01/01
    • تعداد بازدید: 570
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: پرفشار خون خطری جدی برای سلامت جامعه و از علل مهم ناتوانی و مرگ و میر است. با توجه به اهمیت به کارگیری روش های غیردارویی موثر برای پیشگیری و کنترل این بیماری، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه ی مشاوره با خانواده بر میزان فشارخون زنان مبتلا به این بیماری در روستای نیماور زنجان در سال 1383 انجام گرفت.

    مواد و روش ها: این مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی، انجام شد. فشارخون کلیه ی زنان متاهل روستا بر اساس معیار لیگ بین المللی فشارخون اندازه گیری شد و زنانی که فشارخون آنان در سه بار کنترل بالاتر یا مساوی 140 بر روی 90 میلی لیتر جیوه بود وارد پژوهش شدند. جهت تایید روایی پرسش نامه از روش اعتبار محتوی و برای تایید پایایی آن از آزمون مجدد استفاده شد. سپس به مدت یک ماه برای خانواده ی زنان مبتلا برنامه ی مشاوره (برای هر خانواده تقریبا 10 جلسه بر حسب نیاز اجراء گردید) و به طور هفتگی فشار خون زنان مبتلا اندازه گیری شد. فشارخون نمونه ها یک ماه قبل، حین مشاوره و 2 ماه بعد از آن بررسی و ثبت گردید. تفاوت میانگین فشارخون های قبل و پس از مشاوره با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: تحقیق روی 41 نفر انجام گرفت. میانگین فشارخون سیستولی مدد جویان از 166.3±18.2 میلی متر جیوه قبل از مشاوره، به 141.2±12.9 میلی متر جیوه در ماه سوم پس از مشاوره کاهش یافته است (p=0.0001). هم چنین میانگین فشارخون دیاستولی از 102.9±7.49 میلی متر جیوه قبل از مشاوره به 90 میلی متر جیوه در ماه سوم پس از مشاوره کاهش یافت (p=0.0001). بین میانگین فشارخون سیستولی و دیاستولی هر یک از ماه های اول، دوم و سوم پس از مشاوره با قبل از مشاوره اختلاف معنی داری وجود داشت (p=0.0001).

    نتیجه گیری و توصیه ها: مشاوره با خانواده روش موثری در کنترل فشارخون می باشد، از این رو با توجه به جامعه ی پژوهش (روستایی)، حجم نمونه و اثر بخشی این روش، انجام مطالعات گسترده تر در جوامع شهری، توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها