• مطالعه نقش الیگونوکلئوتیدهای حاوی سیتوزین-گوانین در تولید اینترفرون گاما و ایمونوگلوبولین-ای در پاسخ به آلرژن کنوپودیوم آلبوم در مدل موشی آسم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 542
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: در حال حاضر افزایش شیوع بیماری های آلرژیک در جوامع مختلف، یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی جهان است و تحقیقات بسیار زیادی در سراسر دنیا جهت دستیابی به روش های مطمئن پیشگیری و درمان این بیماری ها در حال انجام می باشد. یکی از این روش ها، استفاده از ردیف های نوکلئوتیدی حاوی سیتوزین-گوانین (odns-cpg) است که با مکانیسم های متعدد منجر به تعدیل پاسخ های ایمنی و تغییر الگوی سایتوکاینی در سیستم ایمنی می شود.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی یا مداخله ای (experimental) نقش ترکیبات حاوی بازهای سیتوزین  گوانین در تعدیل پاسخ های ایمنی نسبت به یکی از شایع ترین آلرژن های ایران یعنی گرده گیاه کنوپودیوم آلبوم مورد مطالعه قرار گرفته است. برای اینکار عصاره آلرژی زای گرده گیاه فوق، تهیه و به همراه ردیف های نوکلئوتیدی حاوی سیتوزین-گوانین در موش balb/c به عنوان مدل حیوانی آسم آزمایش شد. به منظور ارزیابی آثار این نوکلئوتیدها، تعدادی از پارامترهای ایمنی شامل میزان اینترفرون گاما (interferon-γ=ifn-γ) و ایمونوگلبولین- ای (immunoglobulin e=ige) در مایع کشت سلول های طحالی و بافت ریه موش ها و همچنین ایمونوگلوبولین-ای سرمی مورد آزمایش قرار گرفتند. از طرف دیگر برخی خصوصیات بافت شناسی از قبیل ائوزینوفیلی و تجمع سلول های التهابی نیز در ریه حیوانات مطالعه شد. در خاتمه، نتایج حاصل از این آزمون ها در گروه های مورد مطالعه با تست anova مورد ارزیابی قرار گرفت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها