• مقایسه اثرات هورمون های جنسی و اینترفرون در بروز حملات و شدت ناتوانی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس عود کننده – بهبود یابنده (rrms)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 764
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس (multiple sclerosis=ms)، شایع ترین بیماری دمیلیناتیو سیستم عصبی مرکزی و علت شایع ناتوانی در جوانان می باشد. تفاوت هایی که در سیر بالینی، انواع کلینیکی، پراکندگی جغرافیایی، پاسخ دهی به درمان و شیوع جنسی بیماری دیده می شود، دال بر وجود نقش عوامل مختلف و چندگانه در بروز این بیماری می باشد. یکی از فاکتورهای مهم در سیر بیماری ms، شیوع جنسی آن و تغییراتی است که به موازات نوسانات هورمون های جنسی در شدت حملات و علایم بیماری دیده می شود. تمامی این شواهد بیانگر نقش احتمالی هورمون های جنسی در بیماری ms است. این مطالعه به منظور ارزیابی اثرات درمانی هورمون های جنسی در سیر نوع عودکننده- بهبود یابنده ms و مقایسه آن با درمان معمول با اینترفرون صورت گرفت.
     

    روش بررسی: مطالعه به روش هم گروهی (cohort) انجام شد. برای این منظور، نهایتا 39 بیمار زن که بر اساس معیارهای مک دونالد مبتلا به (rrms)relapsing/remitting ms بودند، در مدت 32 ماه (از دی ماه 1380 تا مرداد ماه 1383) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران در 4 گروه قابل تقسیم بودند: گروه a، شامل 11 بیمار که اینترفرون و هورمون جنسی را به صورت توام مصرف می کردند، گروه b، شامل 12 بیمار که فقط اینترفرون مصرف می کردند، گروه c، شامل 6 بیمار که فقط هورمون جنسی مصرف می کردند و گروه d (شاهد)، شامل 10 بیمار که اینترفرون و هورمون جنسی مصرف نکردند. در ابتدا و انتهای مطالعه، میزان ناتوانی بیماران براساس جدول (expanded disability status scale)edss، تعداد حملات و متغیرهای دموگرافیک در فرم های جمع آوری اطلاعات، ثبت و توسط نرم افزار آماری spss(version 11.5) آنالیز گردیدند. در آنالیز داده ها از شاخص های توصیفی و تست های correlation ,mann-whitney u ,kruskal- wallis ,paired t test ,k.s  استفاده شد.  

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها