• تأثیر انواع تحریکات الکتریکی عصب از راه پوست (tens) بر شدت درد مرتبط با ورود کاتتر داخل وریدی (آنژیوکت)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/01/01
    • تعداد بازدید: 785
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    زمینه و هدف: درد در حین وارد کردن کاتترهای داخل وریدی (آنژیوکت) در بیماران ایجاد می شود. یافتن روش هایی برای کاهش درد مرتبط با ورود آنژیوکت بسیار اهمیت دارد. این مطالعه به منظور تعیین تأثیر انواع تحریکات الکتریکی عصب از راه پوست (tens) بر شدت درد مرتبط با ورود آنژیوکت انجام شد.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی و به شکل کارآزمایی موازی روی 80 بیمار بستری در بخش های داخلی و  ccu بیمارستان فاطمیه سمنان طی سال 1385 انجام شد. در این مطالعه شدت درد مرتبط با ورود آنژیوکت در چهار حالت بدون استفاده از tens، با استفاده از tens با فرکانس پایین (5 هرتز) به عنوان low tens، با استفاده از tens با فرکانس بالا (100 هرتز) به عنوان tens high، و با استفاده از burst tens(با فرکانس امواج 100 هرتز و فرکانس دسته 2 هرتز) مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. شدت درد توسط مقیاس مقایسه ای بصری (vas) اندازه گیری گردید. آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، توکی و دانت برای مقایسه میانگین شدت درد در حالت های مختلف استفاده شد.

    یافته ها: نتایج اختلاف معنی داری را بین شدت درد بیماران حین وارد نمودن آنژیوکت در چهار حالت نشان داد (p<0.05)، به طوری که کمترین میزان شدت درد در حالت استفاده ازhigh tens و بیشترین میزان شدت درد در حالت بدون استفاده از tens بود. شدت درد در حالت بدون استفاده از tens دارای تفاوت معنی داری (p<0.05) با شدت درد در حالت استفاده از burst tens, high tens بود. اما شدت درد در حالت استفاده از low tens دارای تفاوت معنی داری نبود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم