• فون عقرب های منطقه تایباد و وضعیت عقرب گزیدگی در محیط های نظامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1378/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1378/01/01
    • تعداد بازدید: 707
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     
    اهداف. این مطالعه به منظور شناسایی و تعیین گونه عقرب های شهرستان تایباد انجام گرفت. علاوه بر این کسب اطلاعات نسبی از وضعیت عقرب گزیدگی نیروهای نظامی نیز در چند منطقه نظامی این شهرستان به عنوان هدفی جانبی در نظر گرفته شد.
     

    روش ها. تحقیق حاضر مطالعه ای توصیفی- مقطعی و از لحاظ علوم زیستی نوعی مطالعه فونستیک است که طی سال های 80-1379 در شهرستان تایباد به انجام رسید. برای صید عقرب ها در هنگام روز از روش جستجو و صید مستقیم آنها در پناهگاه ها و مکان های احتمالی اختفای عقرب ها استفاده شد. برای کسب اطلاع نسبی از وضعیت عقرب گزیدگی از 123 سرباز حاضر در دو منطقه نظامی تایباد سئوال شد. پرونده های سربازان عقرب گزیده نیز در مرکز بهداشتی- درمانی نظامی مستقر در شهر تایباد مورد بازبینی قرار گرفت.

    یافته ها. در این مطالعه 4 گونه عقرب که همگی از خانواده بوتیدائه بودند، از شهرستان تایباد صید گردید. سه گونه از عقرب ها شامل orthochirus scrobiculosus, mesobuthus eupeus, olivierus caucasicus در محیط های نظامی صید گردید و odontobutus doriae فقط در محیط دشت و در خط مرزی تایباد با تربت حیدریه یافت شد. موارد ثبت شده عقرب گزیدگی در سربازان مستقر در منطقه تایباد 100 مورد در سال و بدون تلفات جانی بود. شیوع عقرب گزیدگی در محیط های نظامی تایباد 17.8% و ترس از عقرب 15% برآورد گردید.

    نتیجه گیری. وجود سه گونه عقرب o. scrobiculosus, m. eupeus, o. caucasicus در شهرستان تایباد قطعی است و در حال حاضر عقرب گزیدگی مشکل حادی برای نظامیان حاضر در منطقه به حساب نمی آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها