• فراوانی باکتری های جدا شده از بیماران مبتلا به پنومونی بیمارستانی و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها در بیمارستان شهید بهشتی کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: پنومونی های باکتریایی به وفور در بیماران بستری در بیمارستان ها دیده می شود و از دلائل اصلی ابتلا به بیماری و مرگ و میر محسوب می شود. هدف این مطالعه، جداسازی عوامل باکتریایی ایجادکننده پنومونی های بیمارستانی و تعیین میزان بروز مقاومت آنتی بیوتیکی آنها می باشد.

    روش کار: در این پژوهش توصیفی، 330 بیمار که به دلایل مختلف در بخش های مختلف بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 85-1384  بستری و در طول مدت بستری به پنومونی باکتریایی مبتلا شده بودند، انتخاب شدند. خصوصیات دموگرافیک با بررسی پرونده بیماران و میزان درصد مقاومت آنتی بیوتیکی آنها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف به روش دیسک دیفیوژن (روش کربی- باوئر)، محاسبه و نتایج به دست آمده با آزمون آماری کای- اسکوئر، تجزیه و تحلیل شدند.

    نتایج: از 330 بیمار مبتلا به پنومونی باکتریایی، تعداد 220 نفر (66.6%) مرد و 110 نفر (33.4%) زن بودند که میانگین سنی بیماران 23.3±61.8 بدست آمد. شایع ترین ارگانیسم های عامل پنومونی در بخش های مختلف بیمارستان به ترتیب استافیلوکوک های کوآگولاز منفی (25%)، استافیلوکوک اورئوس (19.2%)، سودوموناس (19.2%)، کلبسیلا (17.3%)، آنتروباکتر (13.5%) و اشرشیا کلی (5.8%) بودند. استافیلوکوک های کواگولاز منفی بیشترین میزان مقاومت آنتی بیوتیکی را نسبت به کلوگزاسیلین (80.9%) و سفکسیم (76.9%) و استافیلوکوک کواگولاز مثبت بیشترین میزان مقاومت را نسبت به سفکسیم (100%) و اگزاسیلین (81.8%) از خود نشان دادند.

    نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که مقاومت آنتی بیوتیکی در باکتری های عامل پنومونی های بیمارستانی در حال افزایش است و این معضل هشدار جدی به مسئولین بهداشتی و درمانی کشور است تا با اقدامات همه جانب های روند رو به رشد مقاومت آنتی بیوتیکی ممانعت به عمل آید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها