• سطح آگاهی پزشکان و کدگذاران بالینی بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی کاشان از قوانین ثبت علت مرگ در گواهی فوت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 588
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: افزایش آگاهی از کدگذاری بر اساس کتابicd  برای تجزیه و تحلیل و شفاف سازی روند مرگ و میر امری حیاتی است. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آگاهی کدگذاران بالینی و پزشکان در زمینه قوانین و دستورالعمل های تعیین علل مرگ و میر صورت پذیرفت.

    روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال 1387 بر روی 152 نفر از ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی (پزشکان و کارشناسان کدگذاری بیماری ها) شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته شامل سؤالاتی درباره قوانین مرگ و میر برگرفته از کتاب icd-10 سازمان جهانی بهداشت بود که توسط جامعه پژوهش تکمیل گردید. داده های پژوهش با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون مجذور کای با کمک نرم افزار spss تحلیل شد.

    نتایج: سی و هشت و چهار دهم درصد جامعه پژوهش از قوانین آگاهی کلی داشتند و متخصصان و افراد با سابقه کار 10-5 سال بالاترین میزان آگاهی را دارا بودند (44.9 و 41.7 درصد) آگاهی شرکت کنندگان در پژوهش از قانون عمومی مرگ و میر با 11.2 درصد در حد بسیار ضعیف، آگاهی از قوانین انتخابی مرگ و میر با 29.6 درصد در حد ضعیف و آگاهی از قوانین اصلاحی مرگ و میر با درصد در حد متوسط بود.

    نتیجه گیری: میزان آگاهی جامعه پژوهش از قوانین و دستورالعمل های مرگ و میر مصوب سازمان جهانی بهداشت در گواهی فوت در حد ضعیف است که این امر آموزش های لازم به منظور دفاع از حقوق بازماندگان فوت شدگان و نظارت کافی بر اجرای قوانین و دستورالعمل ها را می طلبد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم