• بررسی میزان اطلاع والدین از حضور دندان مولر اول دائمی و رابطه آن با سلامت این دندان در کودکان 8-7 ساله مشهد (1384)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 672
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: دندان های مولر اول دائمی در 7-6 سالگی و معمولاً آرام و بدون عارضه در خلف مولر دوم شیری رویش می یابند، بدین جهت  والدین اغلب متوجه رویش آنها نمی شوند. از طرفی این دندان ها به علت فرم آناتومیک تاج، بسیار مستعد پوسیدگی هستند، لذا نیاز به مراقبت های دقیق بهداشتی و نظارت والدین دارند. اطلاع والدین از حضور این دندان در دهان کودکشان می تواند در حفظ سلامت آن بسیار موثر باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی والدین از حضور مولر ا ول دائمی در دهان کودک شان و رابطه آن با سلامت این دندان بود.

    مواد و روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 844 دانش آموز کلاس اول مدارس ابتدایی دولتی در نواحی هفتگانه شهر مشهد و والدین آنها انجام گرفت در انتخاب مدارس از روش نمونه گیری طبقه ای - خوشه ای استفاده شد. ابتدا والدین پرسشنامه ای در مورد دندان های دائمی رویش یافته در دهان کودک تکمیل نمودند و سپس پرسشنامه ها با دندان های دائمی رویش یافته در دهان کودک مطابقت داده شد، و در نهایت با معاینه دهان dmft مولر اول دائمی برای هر کودک تعیین شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های chi-square, t-student و آزمون دقیق فیشر استفاده شد (p-value<0.05).

    یافته ها:

    1.در این مطالعه 34.7% (201 نفر) از والدین از رویش دندان مولر اول دائمی در دهان کودکشان اطلاع داشتند.

    2.میانگین ترمیم دندان های مولر اول دائمی در کودکانی که والدین آنها از حضور این دندان در دهان کودکشان اطلاع داشتند 0.11 و در سایر کودکان 0.03 بود (p=0.09).

    3.از مجموع 844 کودک 8-7 ساله تحت مطالعه، 474 نفر (55.6%) از کودکان سابقه مراجعه به مراکز دندانپزشکی راداشتند.

    نتیجه گیری: طبق نتایج این مطالعه درصد کمی از والدین از حضور مولر اول دائمی در دهان کودکشان مطلع بودند و میانگین ترمیم دندان های مولر اول دائمی در این کودکان، بیش از 3 برابر سایرین بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها