• بررسی آزمایشگاهی ریزنشت حد فاصل گلاس آینومتر و سیلانت رزینی در ترمیم های باند شونده محافظه کارانه (car)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 576
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: در ترمیم های باندشونده محافظه کارانه (car) به منظور آزادسازی فلوراید از گلاس آینومر استفاده می گردد، هدف از مطالعه حاضر تعیین آزمایشگاهی ریزنشت حدفاصل گلاس آینومر (gi) و سیلانت رزینی (f.s) در ترمیم های باندشونده محافظه کارانه (car) می باشد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه آزمایشگاهی یک حفره به طول 5 میلیمتر، عرض 3 میلیمتر و به عمق یک میلیمتر در سطح باکال 21 دندان پرمولر سالم انسان ایجاد شد و با گلاس آینومر پر و کیور گردید. سپس شیار دیگری به همان طول، ولی به عرض و عمق نیم میلیمتر در تماس با آن ایجاد گردید فیشورسیلانت در داخل آن قرار داده شد. همچنین در سطح لینگوال دندان ها حفره ای به طول 5، عرض 3 میلیمتر و عمق 1 میلیمتر ایجاد گردید و با کامپوزیت flow پر شد. سپس شیار دیگری در کنار آن ایجاد گردید و در آن فیشور سیلانت قرار داده شد. سپس دندان ها هزار بار در دستگاه ترموسایکل قرار داده شدند (دمای بین 5 درجه تا 55 درجه) و برای تست نفوذ رنگ به مدت 24 ساعت در محلول فوشین غوطه ور شدند. میزان نفوذ رنگ حد فاصل گلاس آینومر-سیلانت، گلاس آینومر- دندان، سیلانت- دندان، کامپوزیت- سیلانت و کامپوزیت- دندان پس از برش در بعد باکولینگوالی به کمک استریومیکروسکوپ مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بر اساس آزمون فریدمن و ویل کاکسون تفسیر گردید.

    یافته ها: میزان ریزنشت بین گلاس- دندان به طور معنی داری بیشتر از گلاس-سیلانت بود، همچنین ریزنشت بین گلاس- سیلانت بیش از ریزنشت حدافاصل کامپوزیت- دندان و کامپوزیت- سیلانت بود، همچنین ریزنشت سیلانت- دندان از بقیه کمتر بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد در ترمیم های محافظه کارانه با توجه به میزان ریزنشت حدفاصل گلاس و سیلانت بهتر است از کامپوزیت بجای گلاس آینومر استفاده گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم