• مقایسه ریزنشت لبه ای کامپازیت مستقیم و اینله های سرامیک با دو سمان رزینی مختلف در حفرات کلاس پنج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1387/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1387/01/01
    • تعداد بازدید: 523
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    مقدمه: کاربرد اینله های سرامیک به عنوان یکی از روشهای ترمیم همرنگ دندان دارای مزایایی چون کاستن از حجم کامپازیتی که سخت می شود می باشد از طرفی همه مطالعات سودمندی اینگونه ترمیم ها را نشان نداده اند. بنابراین هدف از این مطالعه مقایسه میزان ریزنشت اینله های سرامیک سمان شده با دو سمان مختلف و کامپازیت مستقیم بود.

    مواد و روش ها: جهت انجام این مطالعه تجربی آزمایشگاهی از 45 دندان کشیده شده مولر انسانی استفاده شد. در سطح باکال همه دندانها حفرات یکسان کلاس v تهیه شد. سپس دندانها در گروههای مختلف (15 دندان در هر گروه) به وسیله اینله سرامیک و دو نوع سمان مختلف: variolink ii, panavia f و کامپازیت مستقیم heliomolar ترمیم شدند. پس از ترموسایکل سطح دندانها به وسیله موم چسب پوشانده و در رنگ متیلن بلو 2% غوطه ور شدند. سپس دندانها از وسط حفرات برش داده شدند و نفوذ رنگ بر حسب تعداد دیواره های نفوذ یافته رتبه بندی شد. داده ها با استفاده از آزمون های غیر پارامتریک mann whitney, kruskal wallis در سطح معنی داری 0.05% مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها: ریزنشت لبه های عاجی در هر سه گروه بیشتر از مینایی بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). بین روشهای ترمیم حفره اختلاف معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: مواد مورد استفاده در این مطالعه نمی توانند کاملاً از ریزنشت جلوگیری کنند. اینله های سرامیک در حفرات کلاس v سبب کاهش قابل توجه ریزنشت در مقایسه با کامپازیت مستقیم نمی شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها