• بررسی مقایسه ای تأثیر دو روش تمرینات تنفسی و ورزش هوازی اندام های تحتانی بر نسبت fev1/fvc و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به برونشیت مزمن مراجعه کننده به مراکز درمانی توحید و بعثت شهرستان سنندج

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 814
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه و هدف: برونشیت مزمن از نظر بالینی وجود سرفه توأم با خلط در اکثر روزها برای حداقل سه ماه در دو سال متوالی است. این بیماری به همراه آمفیزم تشکیل دهنده بیماری های مزمن انسدادی ریه بوده که چهارمین علت مرگ و میر در خانم ها و پنجمین در آقایان است. این پژوهش با هدف مقایسه تأثیر دو روش بازتوانی ریوی شامل تمرینات تنفسی و ورزش هوازی اندام های تحتانی بر نسبت حجم بازدمی فعال در ثانیه نخست به ظرفیت حیاتی (fev1/fvc) و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به برونشیت مزمن انجام گرفت.

    روش بررسی: این مطالعه تجربی و از نوع تصادفی شاهد دار است. تعداد نمونه ها در پایان پژوهش شامل 71 بیمار مبتلا به برونشیت مزمن متوسط تا شدید بود که 24 نفر از آنها از تمرینات تنفسی و 24 نفر دیگر از ورزش هوازی اندام های تحتانی در امر بازتوانی ریوی استفاده نموده و 23 نفر دیگر گروه شاهد را تشکیل داده بودند. طول مدت مطالعه هشت هفته در نظر گرفته شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های t زوج، آنالیز واریانس و  post hoc lsd استفاده گردید.

    یافته ها: بیمارانی که از تمرینات تنفسی بهره برده اند، بعد از مداخله مقایسه بین میانگین نسبت fev1/fvc آنها با گروه شاهد و نیز نمره کیفیت زندگی معنیدار نمی باشد (p>0.05). در خصوص بیمارانی که از ورزش هوازی اندام های تحتانی بهره برده بودند، بعد از مداخله مقایسه میانگین نسبت fev1/fvc آنها با گروه شاهد (p<0.05) و نیز نمره کیفیت زندگی معنیدار می باشد (p<0.001). در گروه شاهد اختلاف میانگین نسب  fev1/fvc و نمره کیفیت زندگی، قبل و بعد از مطالعه معنیدار نمی باشد (p>0.05)

    نتیجه گیری: در امر بازتوانی ریوی مبتلایان به برونشیت مزمن، انجام ورزش هوازی اندام های تحتانی در مقایسه با تمرینات تنفسی میزان fev1/fvc و کیفیت زندگی بیماران را بیشتر بهبود می بخشد. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها