همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • بررسی تاثیر تمرینات استقامتی-مقاومتی بر ظرفیت بدنی و شاخص های تن سنجی بیماران قلبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/01/01
    • تعداد بازدید: 672
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: این تحقیق با هدف بررسی میزان تاثیر برنامه نوتوانی قلبی (تمرینات استقامتی و مقاومتی) بر عملکرد بدنی و نیز شاخص های چربی و قند خون بیماران قلبی صورت گرفت.

    روش بررسی: در این پژوهش نیمه تجربی و مداخله ای، 20 بیمار قلبی پذیرش شده در بخش نوتوانی قلب بیمارستان شهید بهشتی همدان که در مرحله 2 نوتوانی بودند، به صورت ساده و در دسترس انتخاب و تمرینات مقاومتی و استقامتی به مدت 24 جلسه (هفته ای 3 جلسه) به آنها داده شد. ظرفیت بدنی، شاخص های تن سنجی و معیارهای پاراکلینیکی بیماران قبل و بعد از تمرینات ارزیابی و با آزمون آماری تی زوجی مورد مقایسه قرار گرفت.

    یافته ها: بعد از انجام تمرینات کاهش معناداری در میزان تری گلیسیرید (p=0.009)، کلسترول تام (p=0.019) و کلسترول تراکم بالا (p=0.036) نسبت به قبل از مداخله ملاحظه شد، در حالی که این کاهش در مورد قند خون (p=0.072) و کلسترول تراکم پایین (p=0.087) معنادار نبود. همچنین مسافت طی شده در مدت 6 دقیقه توسط بیماران بعد از مداخله افزایش معناداری نسبت به قبل داشت (p<0.001) و میزان درک فشار تحمل شده توسط بیمار پس از انجام آزمون کاهش یافت (p=0.008). شاخص های چاقی از قبیل وزن (p=0.031) و ضخامت چربی زیر جلد (p=0.017) نیز پس از برنامه نوتوانی کاهش معناداری داشت.

    نتیجه گیری: برنامه نوتوانی قلبی شامل تمرینات استقامتی و مقاومتی موجب کاهش عوامل خطرساز در بیماران چاق مبتلا به بیماری قلبی-عروقی و نیز افزایش ظرفیت فیزیکی بیمار می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها