• شیوع ناهمپوشانی قدامی و تغییرات اسکلتی دندان ها در دانش آموزان 9 تا 14 ساله قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 605
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: ناهمپوشانی قدامی (aob) دندان ها یکی از سخت ترین ناهنجاری ها در زمینه درمان و پیش آگهی است که تشخیص به موقع آن می تواند به درمان سریع تر و پیش آگهی بهتر بیماری کمک نماید.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین شیوع و علائم بالینی و سفالومتریک بیماران مبتلا به aob در دانش آموزان 9 تا 12 ساله شهر قزوین انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی 1461 دانش آموز 9 تا 14 ساله قزوین به روش خوشه ای-تصادفی انتخاب و معاینه شدند. از این تعداد، 30 نفر که مبتلا به aob بودند جهت تهیه رادیوگرافی سفالومتری جانبی به دانشکده دندان پزشکی مراجعه نمودند که پرتونگاری انجام شد. 30 پرتونگاری از افراد همان رده سنی با اکلوژن طبیعی به عنوان گروه شاهد تهیه شد. داده ها با آزمون های آماری تی، من ویتنی و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: از بین 701 پسر و  760 دختر تعداد 56 نفر (32 دختر و 24 پسر) دچار aob بودند. شیوع aob در دانش آموزان 9 تا 14 ساله قزوین 3.83% بود که در دختران به صورت معنی داری بیش تر از پسران بود (p=0.05). از نظر سفالومتریک زوایای basal, sn-mp, sum of posterior angles, gonial, articular و طول lafh به صورت معنی داری در بیماران افزایش یافته، ولی نسبت uafh ,uafh/lafh کاهش یافته بود.

    نتیجه گیری: در بیماران دچار aob فک پایین به سمت پایین و عقب چرخیده و رشد عمودی صورت بر رشد افقی رجحان یافته است. در این بیماران دندان های خلفی بالا دچار رویش بیش از حد طبیعی می شوند که در صورت اقدام به درمان باید این موارد در نظر گرفته شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها