• مقایسه سطح پلاسمایی crp، فاکتور هفت، فیبرینوژن و پلاکت، فشارخون سیستولی و دیاستولی در افراد سیگاری با سیگاری معتاد به تریاک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 580
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: مطالعه های مشاهده ای و تجربی نشان می دهند مراجعه به دلیل مشکلات قلبی-عروقی به خصوص سکته قلبی به بیمارستان ها در بین معتادان به تریاک بیشتر است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین و مقایسه سطح پلاسمایی crp، فاکتور هفت، فیبرینوژن و پلاکت، فشارخون سیستولی و دیاستولی در افراد سیگاری و سیگاری معتاد به تریاک انجام شد.

    مواد و  روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1381 در اصفهان انجام شد. 70 مرد در محدوده سنی 25 تا 55 سال (35 نفر سیگاری و معتاد به تریاک برای حداقل سه سال به عنوان مورد و 35 نفر فرد سیگاری به عنوان شاهد) انتخاب شدند و سطح خونی فاکتور هفت، فیبرینوژن، پلاکت، crp کمی، فشارخون سیستولی و دیاستولی آنها اندازه گیری شد. داده ها با آزمون های آماری t و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: سطح خونی فاکتور هفت در افراد مورد نسبت به شاهد به طور معنی داری بالاتر بود. سطح خونی فیبرینوژن در گروه مورد نسبت به شاهد کمتر ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. سطح پلاکت در دو گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری نداشت. سطح crp کمی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری داشت. فشارخون سیستولی و دیاستولی در گروه مورد نسبت به شاهد کمتر و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها اعتیاد به تریاک بر سطح عوامل خونی از جمله فاکتور هفت و فیبرینوژن و همچنین بر فشارخون تاثیر می گذارد و شاید یکی از علل افزایش سکته حاد قلبی در این افراد افزایش چشمگیر فاکتور انعقادی هفت باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها