• امکان کاربرد مدیریت راهبردی در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ایران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 475
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: بهره گیری از سبک های مدیریتی کارا و اثربخش در اداره بیمارستان ها و سایر مراکز بهداشتی – درمانی، نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمانی و ارتقای کیفیت خدمات آنها دارد.

    هدف: این مطالعه به منظور تعیین امکان بهره گیری از مدیریت راهبردی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد.

    مواد و روش ها: مطالعه به روش توصیفی - مقطعی در سال 1380 انجام شد. کلیه مدیران ارشد و میانی 6 بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی ایران (در مجموع 66 نفر) به عنوان نمونه پژوهشی تعیین و پاسخ های آنان در مورد متغیرهای مورد مطالعه، از طریق پرسش نامه اخذ گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کروسکال والیز تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: یافته ها نشان داد میزان آگاهی مدیران درباره دانش مدیریت راهبردی با کسب میانگین 2.8 از 5، کمتر از متوسط بوده است. همچنین پاسخ گویان، به کارگیری مدیریت راهبردی را پس از اطلاع رسانی در این زمینه خیلی مفید (با میانگین 4.2 از 5) و آن را کمابیش عملی دانسته اند (با میانگین 3.12 از 5). آنان امکان کاربرد مدیریت راهبردی را با توجه به عوامل  محیطی و شرایط داخلی بیمارستان ها، اندکی بیش از متوسط تعیین شده می دانستند (با میانگین 47.31 از 75).

    نتیجه گیری: بهره گیری از مدیریت راهبردی در بیمارستان های مورد مطالعه (نه در حد بالا و به صورت فراگیر) امکان پذیر است و به شرط تقویت عوامل پیشبرنده مانند آموزش مدیران در کنار حذف عوامل بازدارنده ای چون حاکمیت شیوه متمرکز در سامانه بهداشت و درمان کشور، این امکان افزایش خواهد یافت.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها