• مقایسه دریافت کالری و درشت مغذی ها در ساکنین شهرهای رشت و قزوین

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 453
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: تغذیه متعادل با سلامتی فرد ارتباط مستقیم دارد.

    هدف: مطالعه به منظور مقایسه میزان دریافت کالری و درشت مغذی ها بین دو منطقه شهر رشت (عرصه جامعه نگر) و قزوین (محله سالم) انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی در سال 1382 در مناطق منتخب شهرهای رشت و قزوین بر روی 1100 فرد بالای 30 سال که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. میزان دریافت مواد غذایی با استفاده از پرسش نامه بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون های آماری تی و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.

    یافته ها: عادت های غذایی غلط مثل مصرف روغن جامد، گوشت و سبزی سرخ شده، اضافه کردن نمک به غذا سر سفره در هر دو شهر وجود داشت. مصرف نان، حبوبات، گوشت، قند و شکر در قزوین و مصرف برنج، لبنیات، چربی ها، مرغ و میوه در رشت بیش تر رواج داشت. میزان کالری دریافتی روزانه بیش تر از 3000 کیلوکالری و درشت مغذی ها مانند چربی ها بیشتر از 100 گرم، مواد قندی بیشتر از 550 گرم و پروتئین ها بیشتر از 100 گرم در مردم قزوین بیشتر مشاهده شد.

    نتیجه گیری: در هر دو منطقه مطالعه شده عادت های غذایی غلط مانند مصرف کم پروتئین و مصرف زیاد چربی وجود داشت. پیشنهاد می شود آموزش تغذیه و مصرف صحیح مواد غذایی در اولویت برنامه ریزی های تغذیه ای قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم