• ارتباط بین وضعیت قرارگیری مادر با نتایج آزمون بدون استرس در مادران حامله پرخطر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 582
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: یکی از عوامل موثر بر نتایج آزمون بدون استرس که جهت غربال گری سلامت جنین انجام می شود، وضعیت قرارگیری مادر طی انجام آزمون است. اما این که چه وضعیتی موجب کسب نتایج بهتر از این آزمون می شود مورد بحث است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین وضعیت قرارگیری مادر با نتایج آزمون بدون استرس در زنان حامله پرخطر انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی بر روی 150 مادر حامله پرخطر با حاملگی تک قلویی بین هفته های 32 تا 42 بارداری بستری در مرکز آموزشی درمانی الزهرای تبریز در سال 1382 انجام شد. نمونه گیری به روش غیراحتمالی مبتنی بر هدف و جمع آوری داده ها به وسیله فهرست وارسی بود. برای انجام آزمون، اولین بیمار برای وضعیت نیمه نشسته یا خوابیده به پهلوی چپ به طور تصادفی انتخاب شد و سپس مادران به ترتیب ابتدا در وضعیت نیمه نشسته و بعد در وضعیت خوابیده به پهلوی چپ یا برعکس (در هر وضعیت به مدت ده دقیقه) تحت پایش خارجی جنین قرار گرفتند. داده ها با آزمون مجذور کای و مک نمار تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: میانگین سن بارداری مادران 36.67 هفته و بیش تر آنها (%51.3) حاملگی اول بودند. بین خصوصیات وضعیت قرارگیری مادر با نتایج آزمون بدون استرس ارتباط معنی دار آماری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، نتایج آزمون بدون استرس در دو وضعیت نیمه نشسته و خوابیده به پهلوی چپ تفاوت آماری ندارد و می توان از هر دو وضعیت در این آزمون استفاده کرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها