• تاثیر دگزامتازون و رژیم غذایی پر پروتئین بر متابولیسم پروتئین در بیماران ضربه مغزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 544
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    زمینه: یکی از موارد استرس زای شایع در بخش های جراحی، ضربه مغزی است که با افزایش کاتابولیسم به خصوص کاتابولیسم پروتئین و افزایش دفع ادراری ازت در بدن همراه است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین اثر دگزامتازون و رژیم غذایی پر پروتئین بر متابولیسم پروتئین در بیماران ضربه مغزی انجام شد.

    مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی در سال 80-1379 در بیمارستان شهید رجایی قزوین بر روی 24 بیمار ضربه مغزی با ضایعه هایی از قبیل صدمه منتشره اکسونی، خون ریزی زیر عنکبوتیه، کوفتگی مغز و موارد مشابه با gcs<10 که جراحی نشده بودند، انجام شد. افراد مورد مطالعه به طور تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم بندی شدند. گروه آزمون، از روز اول بستری، سه بار در روز دگزامتازون دریافت کردند، ولی گروه شاهد دارو دریافت نکردند. ازت ادرار 24 ساعته در هر دو گروه در حالت های ناشتا و بعد از مصرف رژیم غذایی پر پروتئین به مدت 14 روز بررسی شد. داده ها با آزمون تی تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: دفع ادراری ازت در گروه آزمون در روزهای بستری بیش تر از گروه شاهد بود که این اختلاف در روز هفتم بستری تفاوت معنی داری نشان داد (p<0.05). در هر دو گروه با دریافت رژیم غذایی پر پروتئین، دفع ادراری ازت کاهش یافت که در گروه شاهد از نظر آماری معنی دار بود. موارد فوت در گروه آزمون به طور معنی داری بیش تر از گروه شاهد بود (p<0.05).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت که دگزامتازون اثری بر بهبودی بیماران ضربه مغزی ندارد و با افزایش کاتابولیسم پروتئین سبب افزایش دفع ادراری ازت می شود، اما رژیم غذایی پر پروتئین در کاهش دفع ادراری ازت بیماران ضربه مغزی موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها