• بررسی فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در ضایعه های ریوی ناشی از گاز خردل

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 574
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: مشکلات ریوی به خصوص برونشیولیت در بیش از نیمی از جانبازان مواجهه شده با گاز خردل وجود دارد و در خصوص نقش آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در بیماری های ریوی با اختلاف نظر وجود دارد.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین رابطه عملکرد ریوی آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در بیماران ریوی ناشی از گاز خردل انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1385 بر رو ی 220 جانباز شیمیایی با مشکلات ریوی خفیف و متوسط تا شدید ناشی از خردل در شهرستان سردشت انجام شد. که با 60 فرد سالم غیر سیگاری مقایسه شدند. آزمون اسپیرومتری جهت بررسی عملکرد ریوی استفاده شد و فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی با روش paoletti اندازه گیری شد. مقایسه بین گروه ها بر اساس آزمون آماری تی مستقل و روابط بین آنزیم و عملکرد ریوی بر اساس ضریب همبستگی پیرسون انجام شد.

    یافته ها: میانگین فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در گروه سالم 70.5±10.8 واحد بر لیتر و در گروه متوسط تا شدید 67.0±6.1 واحد برلیتر و این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (p<0.001).  اختلاف معنی داری بین گروه خفیف و شاهد در میانگین فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز خارج سلولی وجود نداشت. رابطه مستقیم و معنی داری بین فعالیت آنزیم و عملکرد ریوی وجود داشت (p<0.001).

    نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، ممکن است غیر فعال شدن آنزیم سوپراکسید دیسموتاز خارج سلولی در پیشرفت التهاب و آسیب های ریوی ناشی از خردل نقش داشته باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها