• رابطه میزان fsh روز سوم قاعدگی با بروز پاسخ ضعیف در بیماران تحت درمان سیکل های کمک باروری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/01/01
    • تعداد بازدید: 412
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه: تعداد و کیفیت مناسب تخمک در دوره های درمان کمک باروری اهمیت فراوانی دارد. از جمله عوامل مؤثر که نقش چشمگیری دارد، سطح fsh سرم در روز سوم قاعدگی است.

    هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط سطح سرمی fsh روز سوم قاعدگی با پاسخ دهی تخمدان در بیماران تحت درمان ivf انجام شد.

    مواد و روش ها: در این مطالعه تحلیلی، پرونده 2200 بیمار مراجعه کننده به پژوهشکده رویان تهران در فاصله سال های 1370 تا 78 بررسی و از میان آنها 212 بیمار با حداکثر فاصله زمانی 6 ماه بین اندازه گیری fsh آنها تا انجام ivf (با به کارگیری روش  (long protocol gnrhaجهت ادامه مطالعه انتخاب شدند. بیماران دارای اندومتریوز از مطالعه حذف و اولین دوره ivf در کلیه بیماران بررسی شد. پس از اندازه گیری fsh روز سوم، بیماران به گروه اول شامل 36 بیمار با fsh بیش تر یا مساوی 15 واحد بین المللی بر لیتر و گروه دوم شامل 176 بیمار با fsh کمتر از 15 واحد بین المللی بر لیتر تقسیم شدند و داده های مربوط به سن بیمار، فولیکول های رشد یافته، مدت و نوع نازایی،سطح lh, fsh و پروژسترون با استفاده از آزمون های مجذور کای، تی و فیشر تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: بین گروه ها از نظر سن و تعداد آمپول های hmg مصرفی تفاوت معنی داری وجود نداشت؛ اما از نظر تعداد فولیکول های رشد یافته (گروه اول 3.3±3.3 و در گروه دوم (5.2±2.9، اووسیت های به دست آمده (گروه اول 4.5±7.75 و در گروه دوم (7.0±5.5، جنین های انتقال یافته (گروه اول 1.4±1.5 و درگروه دوم (2.2±1.7، دوره های متوقف شده (گروه اول 30.5 درصد و در گروه دوم 2.8 درصد)، و میزان lh سرم (گروه اول 23.5±20.5 و در گروه دوم (9±8.5 اختلاف معنی دار بین دو گروه وجود داشت.

    نتیجه گیری: ذخیره تخمدانی و احتمال موفقیت درمان روش های کمک باروری با آگاهی از سطح fsh روز سوم قاعدگی به طور نسبی قابل پیشگویی است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها