• بررسی اثر درمانی رژیم hyper cvad در بیماران لوسمی لنفوبلاستیک حاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 518
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    سابقه و هدف: لوسمی لنفوبلاستیک حاد (all) یک بدخیمی با منشاء سلول بنیادی b یا t است که با افزایش و تجمع سلول های بلاست در مغز استخوان منجر به مهار خونسازی و در نتیجه بروز آنمی، ترمبوسیتوپنی و نوتروپنی می گردد. با توجه به گزارشات متعدد از تأ ثیر رژیم شیمی درمانی hypercvad در این بیماران و عدم گزارش از تجربه آن در کشور، به منظور بررسی تأثیر این رژیم در بیماران مبتلا به all، تحقیق حاضر صورت گرفت.

    مواد و روش ها: تحقیق با طراحی کارآزمائی بالینی از نوع مقایسه قبل و بعد بر روی 36 بیمار مبتلا به all که از مهر 1383 لغایت مهر 1386 به بیمارستان طالقانی مراجعه کرده بودند، انجام گرفت. درمان شامل 4 سیکل رژیم 4, hypercvad سیکل از mtx با دوز بالا و سیتارابین به طور متناوب، آنتی بیوتیک و تزریقات داخل نخاعی پروفیلاکتیک و g-csf بود. درمان نگه دارنده شامل مرکاپتوپورین، mtx، وین کریستین و پردنیزون به مدت 2 سال بود. تأثیر درمانی بر روی بهبودی کامل (complete remission=cr) و بقا بررسی و مورد قضاوت آماری قرار گرفت.

     

    یافته ها: میانگین سنی بیماران 21±11.3 سال بود. بیماری در 2.7% موارد mature b-cell (burkitt-type) و در 25% موارد t-cell بود. در 27.8% بیماران لکوسیتوز بیشتر از 30*109l وجود داشت و در 8% بیماران کروموزوم فیلادلفیا مثبت بود. در 8% بیماران توده مدیاستن وجود داشت. میزان cr کلی 91.6% مر گ و میر ناشی از درمان القایی 2.7% و طول متوسط بقا و طول متوسط زمان بهبودی به ترتیب 13 و 8.3 ماه بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد تأثیر این رژیم شیمی درمانی در مقایسه با مطالعات قبلی کمتر است. توصیه می شود در آینده درمان با رژیم hypercvad در حجم نمونه های بیشتر و در مقایسه با سایر رژیم های استاندارد در درمان all انجام گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها