• روش حساس کمی لومینسانس برای سنجش فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 983
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: سنجش فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در بیماری های شایعی مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان و اختلالات خودایمنی اهمیت دارد. در حال حاضر سنجش فعالیت این آنزیم در زمینه های مختلف علمی با کیت های وارداتی گران قیمت انجام می شود. هدف مطالعه حاضر طراحی روش کمی لومینومتری برای سنجش فعالیت آنزیم مذکور به همراه بهبود حساسیت، دقت و سرعت سنجش بود.

    مواد و روش ها: در این روش جهت اندازه گیری فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در نمونه سرمی به منظور افزایش حساسیت سنجش، از واکنش سوپراکسید با سوبسترای لومینول و یدوفنول به عنوان شتاب دهنده واکنش در سنجش لومینومتری استفاده شد. حساسیت، دقت درون آزمونی و برون آزمون، صحت با آزمون های بازیافت و همسانی، قیاس روش و بررسی همبستگی و توافق روش ها انجام شد. به منظور افزایش دقت و سرعت خواندن، سنجش در میکروپلیت اجرا و خواندن با پلیت لومینومتر صورت گرفت.

    یافته ها: دامنه عملکرد استاندارد از 3 تا 300 واحد در میلی لیتر بود. حساسیت روش مورد مطالعه در حد 0.1 واحد در میلی لیتر محاسبه شد. درصد ضریب تغییرات درون آزمونی و برون آزمونی به ترتیب کمتر از 6.6 و 7.3 بود. در این روش درصد بازیافت در آزمون های همسانی و بازیافت در محدوده 92 تا 110 بود. مقایسه نتایج روش مذکور با روش رایج رنگ سنجی ضریب همبستگی پیرسون را 0.917 نشان داد.

    نتیجه گیری: این روش قادر به اندازه گیری فعالیت آنزیم سوپراکسید دیسموتاز در نمونه های سرمی با دقت و صحت قابل قبول است و احتمالا می تواند جایگزین مناسبی برای روش های رنگ سنجی رایج وارداتی باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها