• تاثیر طب فشاری بر نقطه هوگوی دست راست بر شدت درد فاز فعال زایمان در زنان نخست زا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 639
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: درد زایمان در ردیف شدیدترین دردهای انسان است. درد شدید و کنترل نشده زایمان باعث بروز عوارض نامطلوب برای مادر و جنین می شود. با وجود استفاده از داروهای مختلف تسکین دهنده درد، کنترل درد زایمان هنوز یکی از معضلات بهداشتی- درمانی است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر طب فشاری بر نقطه هوگوی دست راست بر شدت درد مرحله اول زایمان در زنان نخست زا انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل دار در 70 زن باردار واجد شرایط انجام شد که به صورت تصادفی در دو گروه فشار بر نقطه هوگو و شاهد قرار گرفتند. مداخله در دیلاتاسیون های 5-4، 7-6 و 10-8 سانتیمتر و در طول 6 انقباض رحمی انجام شد. داده ها با استفاده از مقیاس درجه بندی عددی جمع آوری شد. از آزمون من- ویتنی و ویلکاکسون برای بررسی داده ها استفاده شد.

    یافته ها: تفاوت آماری معنی داری بین 2 گروه از نظر سن مادر، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت حاملگی (خواسته یا ناخواسته بودن)، الگوی انقباضات رحمی (تعداد، مدت و شدت)، نمره بیشاب، تقویت زایمان با اکسیتوسین و وزن نوزاد وجود نداشت. میانگین کاهش نمره درد بعد از اولین مداخله در گروه هوگو 3.06- و در گروه شاهد 0.43- بود (p<0.001). در دومین مداخله، میانگین کاهش نمره درد در گروه هوگو 3.46- و در گروه شاهد 0.23- بود (p<0.001). در سومین مداخله، میانگین کاهش نمره درد در گروه هوگو 3.31- و در گروه شاهد 0.23- بود (p<0.001).

    نتیجه گیری: فشار بر نقطه هوگو در کاهش درد زایمان موثر است. تداوم طب فشاری موجب افزایش تسکین درد زایمان می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها