• شیوع عفونت شغلی ویروس های منتقله از خون در کارکنان بهداشتی بعد از آسیب سرسوزن و اجسام برنده

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/17
    • تعداد بازدید: 416
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    اهداف: عفونت شغلی با پاتوژن های منتقله خونی یکی از مهمترین مشکل بهداشتی در جهان است. بسیاری از کارکنان بهداشتی، آسیب سرسوزن را با اهمیت ندانسته و پیگیری نمی نمایند. این مطالعه برای بررسی شیوع بیماری های منتقله خونی به دنبال آسیب سرسوزن و اجسام برنده انجام شد.

    مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی به صورت سرشماری در یک بیمارستان آموزشی تهران طی سال 1388 انجام شد. 112 نفر با سابقه آسیب سرسوزن و اجسام برنده در مطالعه وارد شدند و اطلاعات دموگرافیک و سابقه واکسیناسیون هپاتیت  bافراد ثبت شد. از هر نفر 5 میلی متر نمونه خون اخذ و از نظر hcvab, hiv, hbsag, hbsab, hbsag  آزمایش شد. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار spss 13 تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها: وسیله آسیب رسان در 62 نفر (55.3%) سرسوزن توخالی و در 31 نفر (27.7%) آنژیوکت بود. در 94 نفر (83.9%) دست مورد آسیب قرار گرفته بود. بیشترین گروه آسیب دیده پرستاران (79 نفر) بودند. 108 نفر (96%) سابقه واکسیانسیون هپاتیت  b داشتند و 21 نفر (18.8%) بعد از آسیب سرسوزن مجددا واکسینه شده بودند. پاسخ آزمایش 3 hbsab ,hbsag نفر (2.6%) مثبت بود.

    نتیجه گیری: توصیه می شود که واکسیناسیون ضدهپاتیت ویروسی در کارکنان بهداشتی تکمیل شود. پرستاران احتیاط استاندارد را بیشتر رعایت نمایند و بعد از اتمام کار وسایل برنده را جمع آوری و در ظروف مخصوص قرار دهند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها