• ارتباط شاخص توده بدنی قبل از بارداری و افزایش وزن دوران بارداری مادر با زایمان زودرس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 445
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: زایمان زودرس به زایمان قبل از 37 هفته کامل حاملگی اطلاق می شود. در مطالعات موجود ارتباط bmi قبل از بارداری و افزایش وزن دوران بارداری با زایمان زودرس به طور متناقض گزارش شده است. مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط دو عامل فوق با زایمان زودرس صورت گرفت.

    مواد و روش کار: پژوهش حاضر بر روی 502 زن باردار 35-18 ساله با سن حاملگی 18-14 هفته صورت گرفت. سن حاملگی توسط lmp و سونوگرافی اوایل بارداری و bmi بر اساس وزن قبل از بارداری محاسبه گردید. سپس پرسشنامه سابقه پزشکی-مامایی تکمیل و از نظر وزن گیری دوران بارداری و وقوع زایمان زودرس مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت بر اساس bmi قبل از بارداری و همچنین افزایش وزن دوران بارداری به سه گروه بیشتر از نرمال، نرمال و کمتر از نرمال تقسیم شدند، سپس هر گروه bmi بر اساس افزایش وزن دوران بارداری خود به سه دسته دیگر تقسیم شد.

    یافته ها: در این پژوهش میزان وقوع زایمان زودرس در زنان با bmi بیشتر از نرمال و کمتر از نرمال در مقایسه با زنان دارای bmi نرمال، بالاتر بود (p=0.002). بین افزایش وزن دوران بارداری و میزان بروز زایمان زودرس اختلاف آماری معنی دار مشاهده نگردید (p=0.82). در بررسی تاثیر توام افزایش وزن bmi بر روی زایمان زودرس اختلاف آماری معنی داری به دست آمد (p=0.04) که در واقع ناشی از تاثیر bmi بود.

    نتیجه گیری: در این مطالعه بین bmi خارج از محدوده نرمال و زایمان زودرس ارتباط معنی داری مشاهده گردید. لذا ارائه برنامه های آموزشی، انجام مشاوره تغذیه و ... به زنان واقع در سنین باروری توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها