• ارجحیت تشخیصی رنگ آمیزی آلیزارین رداس برای تشخیص کلسیفیکاسیونهای عروقی ناشی از مونکبرگ اسکلروزیس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: معرفی روش آلیزارین رداس به منظور تشخیص اولیه کلسیفیکاسیون عروقی به جای رنگ آمیزی هماتوکسیلن ائوزین روی برشهای بافتی

    مواد و روشها: مقاطع پارافینی رحم مربوط به 20 خانم بامیانگین سنی 53±4 سال که هیسترکتومی شده بودند با استفاده از دو تکنیک هماتوکسیلن-ائوزین (h & e) و آلیزارین رداس (ars) رنگ آمیزی شدند. برای h&e برشها با هماتوکسین مایر (ph 2.3) به مدت 5 دقیقه و ائوزین الکلی (ph 4.1) به مدت 1 دقیقه رنگ آمیزی شدند. برای ars از محلول آبی آلیزارین رداس 1درصد باph  تنظیم شده 6.4 به همراه رنگ زمینه آبی آنیلین استفاده شد. برای هر نمونه 4 برش به صورت تصادفی مورد بررسی میکروسکوپی قرار گرفت.

    یافته ها: کریستالهای ظریف ناشی از کلسیفیکاسیون در جدار مدیای عروقی که توسط ars رنگ آمیزی شده بودند به راحتی قابل تشخیص بودند ولی این کریستالها در رنگ آمیزی h&e تشخیص داده نمی شدند. میانگین تعداد عروق کلسیفیه در رنگ آمیزی (18.4±1.34 mean±sd) ars از میانگین عروق کلسیفیه ناشی از رنگ آمیزی هماتوکسیلن ائوزین(10.4±1.42 mean±sd)  به طور معنی داری p<0.00 بیشتر بود.

    نتیجه گیری: روش رنگ آمیزی h&e تعداد کریستالهای کلسیم موجود در دیواره عروق را احتمالاً به علت اسیدیته قوی هر دو محلول هماتوکسیلن و ائوزین کاهش می دهد، در حالی که رنگ آمیزی آلیزارین رداس به همراه رنگ زمینه آبی آنیلین کریستالهای کلسیم را خوب حفظ می نماید و به همین دلیل برای تشخیصهای دقیق و زودرس کلسیفیکاسیون عروقی این روش توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها