• بررسی آثار ال-کارنیتین بر بافت بیضه موش صحرایی بالغ تیمار شده با کادمیوم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/03
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/03
    • تعداد بازدید: 587
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: بررسی اثرات ال- کارنیتین بر بافت بیضه موش صحرایی بالغ تیمار شده با کادمیوم

    مواد و روش ها: برای انجام تحقیق حاضر 30 موش صحرایی نر بالغ آلبینو از نژاد اسپراگو- داولی با وزن بین 240-180 گرم انتخاب شده و به صورت تصادفی به 5 گروه به شرح زیر تقسیم شدند:

    گروه اول (کنترل)؛ هیچ ماده ای دریافت نکردند و در شرایطی مانند بقیه گروه ها نگهداری شدند. گروه دوم؛ آب مقطر به مقدار 0.3 میلی لیتر، گروه سوم؛ ال- کارنیتین به مقدار 500mg.kg وزن بدن، گروه چهارم؛ کادمیوم به مقدار 1mg.kg وزن بدن و گروه پنجم؛ کادمیوم به مقدار 1mg.kg وزن بدن+ال-کارنیتین به مقدار 500mg.kg وزن بدن را یک روز در میان و به مدت 16 روز به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. در روز 17ام بعد از اولین تزریق، موش های صحرایی نر در حالت بیهوشی تشریح شدند. برای بررسی تعداد اسپرم، دم اپیدیدیم راست جدا و در داخل 10 میلی لیتر، محلول hbss تکه تکه شد. برای بررسی های بافت شناختی، بیضه راست حیوانات در داخل محلول تثبیت کننده، فرمالین 10 درصد قرار گرفت. با استفاده از رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی ki-67 تقسیم سلولی در لوله های اسپرم ساز بیضه بررسی شد. همچنین با استفاده از johensen score، جمعیت سلول های زایای موجود در لوله های اسپرم ساز بیضه موش های مورد آزمایش بررسی شد.

    یافته ها: یافته ها نشان می دهد که کادمیوم باعث کاهش تعداد اسپرم دم اپیدیدیم، تقسیم سلولی در لوله های اسپرم ساز و جمعیت سلول های زایای موجود در لوله های اسپرم ساز بیضه می شود. به علاوه ال- کارنیتین باعث افزایش تعداد اسپرم دم اپیدیدیم، تقسیم سلولی در لوله های اسپرم ساز و جمعیت سلول های زایای موجود در لوله های اسپرم ساز بیضه در گروه تیمار شده با کادمیوم می شود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان عنوان کرد که ال- کارنیتین باعث بهبودی آثار مخرب کادمیوم بر بافت بیضه، تقسیم سلول اسپرماتوگونی و تعداد اسپرم دم اپیدیدیم می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها