• مقایسه سطح سرمی اینترلوکین هشت در بیماران مبتلا به آفت عود کننده دهان با افراد سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 640
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: ضایعات آفتی عود کننده شایع ترین زخم های مخاط دهان می باشد و با توجه به روند التهابی این ضایعات، سایتوکاین های پیش التهابی از جمله اینترلوکین هشت (il8) می تواند افزایش یابد. هدف از این مطالعه بررسی این سایتوکاین التهابی در بیماران مبتلا به آفت با افراد سالم می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی، دو گروه شامل چهل بیمار مبتلا به ضایعات آفتی شامل 19 مرد و 21 زن با میانگین سنی 25.08 سال و فاقد هر گونه بیماری سیستمیک و چهل نفر سالم شامل 23 مرد و 17 زن با میانگین سنی 25.5 سال بدون ضایعات آفتی و بیماری های سیستمیک مراجعه کننده به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی همدان در فواصل زمانی خرداد تا اسفند ماه 84 پس از معاینات بالینی و تکمیل پرسشنامه انتخاب گردید. با دریافت رضایتنامه مقدار ده سی سی خون وریدی از بیماران گرفته شد و سپس سرم از خون بیماران جدا و در فریزر با دمای منهای هفتاد درجه سانتی گراد نگهداری گردید. در مرحله بعد تمامی نمونه ها با روش elisa، توسط کیت سنجش il8 ساخت کارخانه diagnostic آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل نتایج از نرم افزار  spss و آزمون t استفاده شد. p<0.01 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

    یافته ها: یافته های این بررسی نشان داد که میانگین سطح سرمی il8 در بیماران مبتلا به ضایعات آفتی ده برابر افراد سالم می باشد  (p<0.01)و از چهل بیمار مبتلا به ضایعات آفتی، il8 در 35 مورد معادل 87.5% بالاتر از حد نرمال و در پنج مورد 12.5% در محدوده نرمال بود. مقدار متوسط سطح سرمی il8 در این گروه 52.24 پیکوگرم بر میلی لیتر بود که از این 35 مورد، 16 مرد و 19 زن و از پنج مورد در حد نرمال، سه مرد و دو زن بودند. در گروه کنترل، میزان il8 در 37 مورد برابر 92.5% در محدوده نرمال و در سه مورد معادل 7.5% بالاتر از حد طبیعی بود و مقدار متوسط سطح سرمی il8 در این گروه برابر 5.01 پیکوگرم بر میلی لیتر بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت بین افزایش سطح سرمی  il8 و بروز آفت اختلاف معنی داری وجود دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها