• بررسی فراوانی نسبی عفونت کاندیدای مزمن آتروفیک در بیماران دارای دنچر مراجعه کننده به مطبهای شهر یاسوج 1382

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 436
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: یکی از عوارض شایع استفاده از دندان مصنوعی، عفونت کاندیدای مزمن آتروفیک می باشد. هدف از این مطالعه تعیین فراوانی نسبی عفونت کاندیدای مزمن آتروفیک دربیماران دارای دنچر مراجعه کننده به مطبهای دندانپزشکان شهر یاسوج در سال 82 می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 85 بیمار دارای دنچر، مراجعه کننده به مطبهای دندانپزشکان شهر یاسوج مورد معاینه قرار گرفته و اطلاعات مختلف از جمله سن، جنس، مدت زمان استفاده از دنچر در شبانه روز و در سال، استعمال سیگار و بهداشت دندان مصنوعی به فرم های پیش بینی شده منتقل گردید، سپس با اخذ رضایت نامه از بیماران کشت و اسمیر دهان انجام شد و نتایج بدست آمده با انجام آزمون chi-square و نرم افزار spss مورد تحلیل آماری قرار گرفت.

    یافته ها: از تعداد کل افراد معاینه شده 57.6% پاسخ کشت مثبت داشتند.

    - در تمام گروههای سنی اکثریت نمونه ها دارای پاسخ کشت مثبت بودند و ارتباط معنی داری بین سن بیماران و عفونت کاندیدایی مشاهده نشد (p>0.05).

    مردان 59.6% و زنان 54.5% دارای جواب کشت مثبت بودند که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (p>0.05).

    - بیش از نیمی از افرادی که بیشتر از ده سال از دنچر استفاده می کردند دارای پاسخ کشت مثبت بودند ولی در این مورد هم ارتباط معنی داری با شیوع عفونت کاندیدایی بدست نیامد (p>0.05).

    - 71.2% از افرادی که از دنچر به صورت 24 ساعته استفاده می کردند و شبها دنچر را از دهان خارج نمی کردند به طور معنی داری دارای پاسخ مثبت بودند (p<0.05).

    -77.7% از افراد سیگاری دارای جواب کشت مثبت بودند، درحالی که این میزان در افراد غیرسیگاری 42.8% بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد (p<0.05).

    89.6% از بیمارانی که بهداشت دندان مصنوعی را رعایت نکرده بودند نیز به طور معنی داری دارای پاسخ کشت مثبت بودند (p<0.05).

    نتیجه گیری: میزان شیوع عفونت کاندیدا در افراد دارای دنچر 57.6% بود. بین سن و جنس نمونه ها و سالهای استفاده از دنچر با عفونت کاندیدایی رابطه معنی داری مشاهده نشد، اما بین طول مدت استفاده از دنچر در ساعات شبانه روز و خارج نکردن دنچر از دهان در شبها، وضعیت بهداشت دندان مصنوعی و استعمال دخانیات با شیوع عفونت کاندیدایی رابطه معنی داری مشاهده شد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها